Vanaf 1 mei tot en met 30 juni 2025 kunnen schoolbesturen een subsidieaanvraag indienen voor deelname aan een van de leerlabs van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting. Deze subsidieregeling is op 19 december 2024 gepubliceerd in de Staatscourant.
Lees meer over de subsidieregeling
In leerlabs werken aan innovatievragen
In de eerste tranche is ruimte voor circa 28 bouwprojecten, verdeeld over 3 verschillende leerlabs. In deze leerlabs werken diverse partijen samen aan een specifieke innovatievraag over onderwijshuisvesting. De opgedane kennis en bewezen effectieve innovaties komen voor iedereen beschikbaar. Voor deze eerste tranche is € 96 miljoen beschikbaar.
De regeling biedt een financiële bijdrage voor bouw- en innovatieactiviteiten die niet binnen reguliere bekostiging van de gemeente vallen. De bijdrage voorziet in een groot deel van de hogere prestatie-eisen rondom duurzaamheid, een gezond binnenklimaat, (onderwijs)adaptiviteit en inclusie.
De aanvraagperiode voor deelname start 1 mei 2025. Na de zomer volgt de beschikking. Aanvragers die voldoen aan de voorwaarden en worden ingeloot, starten met de leerlabs in het najaar van 2025.
Voorbereiden op toekomst van schoolgebouwen
Willemien Treurniet (wethouder Middelburg en lid van de VNG-commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs): ‘Het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting biedt gemeenten de tools en ondersteuning om zich goed voor te bereiden op de toekomst van schoolgebouwen: gezond, duurzaam en inclusief. Daarnaast helpt het programma om de huisvestingsopgave beter in kaart te brengen en inzicht te bieden in de kosten van onderwijshuisvesting, zodat gemeenten beter zijn voorbereid op onze toekomstige onderwijshuisvestingsopgave.’
Over het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
Het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV) is gericht op samen leren hoe er sneller en kostenefficiënter, betere schoolgebouwen kunnen worden gebouwd, gerenoveerd en vernieuwd. Het programma is een samenwerking tussen schoolbesturen, gemeenten, OCW, PO-Raad, VO-raad en de VNG.