De Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 wordt onder begeleiding van de Adviescommissie Archieven geëvalueerd. Het evaluatieproces startte in juni en wordt in oktober afgerond.

De selectielijst vormt de basis voor het bewaren en vernietigen van archiefstukken bij gemeenten en intergemeentelijke organen. In de selectielijst is vastgelegd dat 5 jaar na de inwerkingtreding een evaluatie plaatsvindt. 

Doel

Door de procesgerichte opzet van selectielijst kunnen bewaartermijnen automatisch worden ingericht en ingebouwd in systemen, in directe samenhang met de processtructuur van de gemeentelijke informatiearchitectuur GEMMA.

Evaluatie

Onderzoekers van Berenschot en Statisfact voeren de evaluatie uit. Ze onderzoeken of de selectielijst bijdraagt aan de digitalisering en het zaakgericht werken, welke belemmeringen gemeenten ervaren en welke oplossingsrichtingen zij zien. De evaluatie moet inzicht geven of de opzet van de selectielijst deugdelijk en uitvoerbaar is, maar ook leesbaar en begrijpelijk voor inwoners.

Geen mutaties bewaartermijnen

De evaluatie is gericht op de structuur van de selectielijst en niet op wensen ten aanzien van individuele bewaartermijnen. Een inventarisatie daarvan vindt later plaats.

Interviews

De onderzoekers nemen bij een aantal gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en leveranciers diepte-interviews af. Bij het selecteren van de gemeenten is zoveel mogelijk rekening gehouden met grootte en spreiding.

Enquête

Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van het gebruik van de selectielijst, zullen we ook een enquête uitzetten onder archivarissen, informatiespecialisten en DIV-managers. Via vng.nl en het VNG-forum Grip op informatie houden we u op de hoogte.