Vrijwilligers zijn onmisbaar binnen de aanpak van armoede en schulden en de ondersteuning aan inwoners met financiële zorgen. Zij kunnen voor inwoners hét verschil maken.

​Veel gemeenten hebben behoefte aan ondersteuning om dit op lokaal niveau goed te organiseren en/of te optimaliseren. Op 3 juni j.l. vond er een samenwerksessie plaats, waarin gemeenten ervaringen konden uitwisselen en vragen stellen, om vervolgens met nieuwe inspiratie en handvatten aan de slag te gaan. We bespraken het thema ‘samenwerken met vrijwilligers(organisaties)’ hoe doe je dat effectief en optimaal? Enkele belangrijke inzichten uit de sessie:  

De aanwezige gemeenten waren het met elkaar eens dat samenwerken met vrijwilligers belangrijk is, omdat vrijwilligers(organisaties) dichter bij inwoners staan en laagdrempeliger zijn. En dat zij een versterking van de gemeentelijke financiële hulpverlening kunnen zijn. Ze zijn ‘de ogen en oren in de wijk’. Tijdens de sessie inventariseerden we op welke momenten in een proces vrijwilligers(organisaties) van toegevoegde waarde zijn. De conclusie: dat is eigenlijk van preventie tot en met nazorg het geval. Een gemeente noemde vrijwilligers ‘de steunpilaar tijdens het hele traject’.

Als cruciale succesfactoren werden genoemd: een gezamenlijke visie op schuldhulpverlening, het centraal stellen van de inwoner, duidelijkheid over taken, verantwoordelijkheden en verwachtingen, en vertrouwen in elkaar. Ook werd opnieuw duidelijk hoe belangrijk regievoering is. En dat het van belang is dat gemeenten vooraf nadenken over hoe en op welke momenten vrijwilligers(organisaties) de beleidsdoelen en ambities kunnen helpen vormgeven.

Alle opbrengst van deze sessie wordt verwerkt in de handreiking ‘Samenwerken met vrijwilligers(organisaties)’ die we naar verwachting na de zomer publiceren. Meedenken over dit thema? Laat het weten via schulden@vng.nl.