Maandag 13 januari start de publiekscampagne 'Vreemd of verdacht?'. Het doel van deze landelijke campagne is om burgers te motiveren om signalen van ondermijnende criminaliteit te herkennen en de actiebereidheid te vergroten. De campagne zal te zien zijn op onder meer televisie en social media.

Begin van brede communicatie- en campagne-aanpak 

'Vreemd of verdacht?' is de 1e campagne van een brede communicatie- en campagne-aanpak 'Houd misdaad uit je buurt' die tot doel heeft om lokale, regionale en landelijke communicatieacties op het gebied van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit te verbinden. In deze 1e campagne worden situaties getoond waarin signalen te zien, te horen of te ruiken zijn. Is het signaal vreemd, of verdacht? En als het verdacht is, wat kun je dan doen? Op de campagnesite www.houdmisdaaduitjebuurt.nl, kunnen mensen meer lezen over de signalen waar ze op kunnen letten en wat ze vervolgens kunnen doen.

Koepelcampagne 'Houd misdaad uit je buurt' 

Lokale, regionale en landelijke communicatieacties en campagnes kunnen aansluiten bij de koepelcampagne 'Houd misdaad uit je buurt'. Door allemaal gebruik te maken van dezelfde koepelnaam, zorgen we voor een grotere herkenbaarheid en communicatieve kracht. 

Aanhaken bij de koepel en 'Vreemd of verdacht?'

Eigen campagnes en andere communicatieacties kunnen de link leggen met (het logo van) 'Houd misdaad uit je buurt' of deel- of themacampagnes ontwikkelen als onderdeel van de koepel. Andere opties zijn om de campagne 'Vreemd of verdacht?' via de eigen communicatiekanalen onder de aandacht te brengen. Dit kan door gebruik te maken van campagnemateriaal zoals logo's, video’s, posters en een factsheet. Deze campagnemiddelen zijn beschikbaar in de toolkit.