Vanaf medio augustus 2022 heeft de VNG samen met gemeenten TAM-IMRO beproefd. De eerste, voorlopige bevindingen en handvatten voor het gebruik van TAM-IMRO door gemeenten zijn nu beschikbaar. De volledige resultaten van de proef publiceren we binnenkort in een bijsluiter voor het gebruik van TAM-IMRO.

Ga direct naar de eerste bevindingen en handvatten voor gebruik van TAM-IMRO door gemeenten

In de proef hebben 4 gemeenten een TAM-IMRO omgevingsplan voor gebiedsontwikkeling opgesteld. Er is gekeken hoe de regels van een bestemmingsplan omgezet kunnen worden naar een TAM-IMRO omgevingsplan dat juridisch aansluit bij de Omgevingswet. Voor de techniek is gebruik gemaakt van IMRO, oftewel de bestaande IMRO-software en de pilotomgeving Ruimtelijkeplannen.nl. Alle plannen zijn succesvol geladen in de pilotomgeving en waren daar raadpleegbaar.

TAM-IMRO op verschillende ambitieniveaus

De eerste bevinding is dat TAM-IMRO kan worden toegepast op verschillende ambitieniveaus. In de proef zagen we dat sommige plannen zoveel mogelijk ‘bestemmingsplan-like’ zijn opgesteld. Andere plannen lijken meer op een Chw-bestemmingsplan met verbrede reikwijdte dat meer voorsorteert op de opbouw en structuur van het omgevingsplan.

4 cruciale aanpassingen

De tweede bevinding gaat over de benodigde aanpassingen om,  in de eenvoudigste variant, van een bestemmingsplan naar een TAM-IMRO plan te komen. Hiervoor zijn 4 aanpassingen cruciaal:

  1. Aangeven in het plan dat het TAM-IMRO plan deel uitmaakt van het omgevingsplan van de gemeente. Dit kan met een preambule.
  2. Het ‘juridisch ponsen’ van oude bestemmingsplannen op de locatie van het TAM-IMRO omgevingsplan.
  3. Het vormgeven van de relatie tussen regels uit het TAM-IMRO omgevingsplan en bepalingen uit de bruidsschat.
  4. Het aanpassen van de aanhef van de bestemmingsomschrijvingen.

Voor elke aanpassingen zijn formuleringen nodig in het TAM-IMRO plan. De VNG zal hier tekstvoorstellen voor opnemen in de bijsluiter.

De derde bevinding gaat over de vereiste omgevingsonderzoeken en het voldoen aan het nieuwe recht. De vierde betreft de mogelijkheden om meer voor te sorteren op het omgevingsplan.

Duidelijkheid voor gebruikers en initiatiefnemers

Tijdens het beproeven zijn we geen technische en juridische beperkingen tegengekomen. Het lukte om een TAM-IMRO plan op te stellen, bekend te maken en beschikbaar te stellen. Een nadeel dat benoemd moet worden, is de afnemende overzichtelijkheid voor gebruikers. De preambule helpt om overzicht te geven, maar ook op andere wijzen zal de gebruiker moeten worden ondersteund.

Het is de verwachting dat een TAM-IMRO plan, net als bestemmingsplannen, op termijn moet worden opgenomen in een integraal geconsolideerd STOP/TP omgevingsplan. Dat betekent dat de inhoud van het TAM-IMRO plan op een later moment opnieuw moet worden vastgesteld als onderdeel van het STOP/TP omgevingsplan. Hier kan dan de vraag spelen of dat besluit opnieuw appellabel kan zijn. De wetgever zal hier mogelijk een voorziening voor treffen.

Bijsluiter

De volledige resultaten van het beproeven van TAM-IMRO verwerken we in de bijsluiter. Hier kunt u onder andere het volgende verwachten:

  • Verdere uitwerking en juridische onderbouwing van bovenstaande bevindingen
  • Transponeringstabellen met betrekking tot onderwerpen en objecten uit reguliere bestemmingsplannen, STOP/TP omgevingsplannen en TAM-IMRO omgevingsplannen
  • De wijze waarop de plankaart (verbeelding) bij het TAM-IMRO omgevingsplan kan worden vormgegeven
  • Verwijzingen naar andere documentatie