Houders van kindercentra en gastouderbureaus zijn volgens de Wet kinderopvang, artikel 1.57b, verplicht om jaarlijks een verslag te maken van de klachten die zij in een kalenderjaar ontvangen hebben. In deze gezamenlijke notitie geven we duiding en uitleg over de eisen van het klachtenverslag. 

Uit signalen vanuit de praktijk van zowel houders als ouders blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over de precieze invulling van artikel 1.57b lid 4 uit de Wet kinderopvang. Dit wetsartikel gaat over het jaarlijkse klachtenverslag. Welke klachten en geschillen moeten hier precies in beschreven worden? Op welke manier? Op welk niveau moet het klachtenverslag worden gemaakt? En hoe moet het verslag worden verspreid?

Tijdens het Operationeel Overleg Kinderopvang* hebben we de notitie ‘Gezamenlijke uitleg branchepartijen t.a.v. de Wet kinderopvang artikel 1.57b inzake de klachtenregeling en het jaarlijks klachtenverslag kinderopvang’ vastgesteld. Met deze notitie kunnen houders binnen hun eigen opvangorganisatie of gastouderbureau vormgeven aan het goed inrichten van hun klachtenprocedure en het opstellen en communiceren van hun klachtenverslag.

*In dit overleg worden knelpunten in toezicht en handhaving kinderopvang gesignaleerd en besproken vanuit verschillende perspectieven: houder, ouder, kind, medewerker, toezicht en handhaving. Knelpunten worden waar mogelijk samen opgelost, waarna deze ook gezamenlijk worden gecommuniceerd binnen de hele sector kinderopvang. Dit met kwaliteitsverbetering en kwaliteitsbehoud als doel. 

Meer informatie

Notitie Gezamenlijke uitleg branchepartijen t.a.v. de Wet kinderopvang artikel 1.57b inzake de klachtenregeling en het jaarlijks klachtenverslag kinderopvang