Help gemeenten bij de knelpunten die zij ervaren bij het risicogestuurd werken aan verkeersveiligheid. Dat vraagt de VNG de Kamer in de aanloop naar een debat over dit onderwerp op 20 april. Deze knelpunten zijn naar voren gekomen in 100 gesprekken van de VNG over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.

Een van de pijlers in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is dat het verkeerveiligheidsbeleid meer risicogestuurd wordt. Met als doel om risico’s in het verkeer structureel terug te dringen, in plaats van maatregelen te treffen nadat ergens ongevallen hebben plaatsgevonden. Momenteel werkt tweederde van de gemeenten risicogestuurd. Gemeenten noemen als belangrijkste knelpunten voor risicogestuurd werken:

  • Meerwaarde is onduidelijk, complex of urgentie ontbreekt
  • Gemeenten hebben onvoldoende capaciteit, tijd en middelen (vooral kleinere gemeenten)
  • De samenwerking in de regio stokt, tussen gemeenten onderling of in de lokale driehoek (gemeenten, politie, OM)

Concreet kan de Kamer helpen om snel de verkeersveiligheid in gemeenten te verbeteren door: 

  • meer financiële ondersteuning te geven aan gemeenten bij het SPV
  • gemeenten te helpen met inhoudelijke en integrale kaders voor een risicogestuurde aanpak
  • politiecapaciteit slim in te zetten en meer prioriteit te geven aan handhaving op de gemeentelijke wegen, waar de meeste verkeersslachtoffers vallen 
  • gemeentelijke beleidsvrijheid te behouden rond schoolzones

Meer informatie