Samen met gemeenten werken we aan het sterker en slimmer maken van de lokale uitvoering. We kopen samen in, werken samen aan nieuwe producten en diensten en spreken standaarden af. Dat doen we vanuit de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering, het bijbehorende fonds GGU en subsidies vanuit het rijk. Elke gemeente kan gebruik maken van een breed aanbod producten en diensten. Hoe tevreden zijn ze hierover? Dat toetsen we continu. In deze serie interviews laten we leden aan het woord over één van de gemeenschappelijke oplossingen.
Er is in de Jeugdhulp en Wmo grote behoefte aan meer eenduidigheid in de uitvoering. Contractstandaarden leveren daar een positieve bijdrage aan. Hierin zijn de randvoorwaarden in contracten tussen gemeenten en zorgaanbieders gestandaardiseerd. Dit leidt tot minder administratieve lasten en is er meer tijd om het gesprek over kwaliteit van de zorg te voeren. In de gemeente Groningen wordt met contractstandaarden gewerkt, naar volle tevredenheid.
Randvoorwaarden in contracten
Vooral de grote diversiteit in contracten leveren veel administratieve lasten op bij zowel gemeenten als zorgaanbieders. Door de randvoorwaarden te standaardiseren hoeven gemeenten en aanbieders zich hier niet meer mee bezig te houden, en kunnen ze zich volledig richten op de inhoud en kwaliteit van de Jeugdhulp en Wmo en meer op innovatie en onderlinge samenwerking.
Contractstandaarden Wmo
Sinds januari 2023 zijn de Contractstandaarden Jeugd vanuit de vaststelling door de ALV verplicht voor alle nieuwe inkooptrajecten. Vanaf 29 november zal dat ook gaan gelden voor de Contractstandaarden Wmo, wanneer de ALV deze vaststelt. Net als bij Jeugd wordt hier dan uitgegaan van een geleidelijke overgang van bestaande naar nieuwe contracten. Gemeenten of regio’s moeten de standaarden gebruiken op het moment dat er nieuwe contracten worden afgesloten. Overigens is er ook ruimte om, wanneer gemeente en zorgaanbieders het daarover eens zijn, de contractstandaarden in een lopende contractperiode toe te passen.
‘Het scheelt veel tijd en geld’
In de gemeente Groningen maken ze gebruik van contractstandaarden en dat werkt goed, stelt wethouder zorg en welzijn Inge Jongman. 'Ons doel is om zorg rondom Jeugd en Wmo op een goede manier aan te bieden aan onze inwoners. Voordat je die zorg kunt bieden aan de inwoners moet je natuurlijk wel dingen afspreken met zorgaanbieders. Daar helpen de standaard overeenkomsten en inkoopdocumenten ons bij. Het scheelt ons tijd en geld omdat de documenten op onderdelen gestandaardiseerd zijn. Ze liggen al kant en klaar en zijn heel toegankelijk.'
Het traject om te komen tot contractststandaarden heeft overigens wel de nodige inzet gekost, vertelt de wethouder, die daar een rol in heeft gespeeld. 'Het ligt er natuurlijk niet zomaar. Er is hard gewerkt om het te standaardiseren, zodat iedereen dezelfde documenten kan gebruiken. Ik ben persoonlijk heel trots op de inzet van al die ambtenaren die dit voor elkaar hebben gekregen. Ik ben dan ook superblij dat ze er nu liggen en iedereen ze kan gebruiken en toepassen. Zo kunnen we sneller op een goede manier zorg aan onze inwoners bieden.'
Ruimte voor maatwerk
De contractstandaarden bieden gemeenten voldoende beleidsvrijheid, gaat de wethouder verder. 'Ik vind het fijn dat dit is gelukt. De standaarden vormen natuurlijk de basis, maar geen enkele gemeente is gelijk. Er is gelukkig wel degelijk beleidsruimte voor regionale contractering van Jeugdhulp en Wmo, dus om het zelf op een eigen manier in te vullen. Als een gemeente bijvoorbeeld gebiedsgericht wil inkopen, dan kan dat gewoon.'
Ze beveelt het gebruik van contractstandaarden dan ook van harte aan andere gemeenten aan. 'Maak er gebruik van bij nieuwe inkoop. Het helpt je om je eigen inkoop makkelijker te organiseren. Het scheelt echt heel veel uitzoekwerk, zowel voor gemeenten als aanbieders.'
Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering
De contractstandaarden zijn mede tot stand gekomen vanuit de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering en het bijbehorende fonds GGU. Maakt uw gemeente al gebruik van de collectieve oplossingen voor onder meer het sociaal domein, de fysieke leefomgeving en op het gebied van digitalisering? Er zijn meer dan 100 producten en diensten, die de VNG samen met gemeenten ontwikkelt en beheert voor een effectieve lokale uitvoeringspraktijk.