Risicobeheerfonds
-
De zeggenschap van gemeenten is zeker gesteld in de Aandeelhoudersstatuten en de Aandeelhoudersovereenkomst. Het stemrecht is evenredig verdeeld op basis van inwonertal. In de algemene vergadering zijn alle deelnemende gemeenten vertegenwoordigd. Zij hebben directe invloed op belangrijke strategische beslissingen. Voor besluiten over nieuwe verzekeringsproducten krijgt elke gemeente één stem. Voor het introduceren van nieuwe verzekeringsproducten moet 80% van de deelnemende gemeenten vóór zijn.
-
Elke gemeente kan toetreden door evenveel aandelen te kopen als er inwoners zijn voor € 1,60 per aandeel. De VNG neemt dan een gelijk aantal aandelen zodat de eigendomsverhouding 50/50 blijft. Het eigen risico is voor elke deelnemende gemeente € 2 per inwoner per incident, met een jaarlijks maximum van € 8 per inwoner.
-
Deelnemende gemeenten krijgen toegang tot een digitaal portaal dat inzicht geeft in de vastgoedportefeuille, en in de risico's per gebouw. Elk gebouw krijgt een risicoscore en een risicolabel. Gecombineerd met advies voor de meest rendabele investeringen en terugverdientijden, kan de gemeente het risicolabel verbeteren. Een beter risicolabel leidt tot een lagere verzekeringspremie.
-
Uittreden kan na 5 jaar, de aandelen worden dan voor de nominale prijs teruggekocht door de VNG. Dit is zo geregeld voor een stabiele basis in de eerste jaren van het fonds.
-
Gemeenten kunnen besparen doordat het Risicobeheerfonds collectief risicomanagement combineert met een hoger eigen risico en een gezamenlijk financieel vangnet voor extreem grote schades. Dit betekent dat deelnemende gemeenten minder premie betalen dan bij commerciële verzekeraars, terwijl ze toch goed verzekerd zijn tegen grote risico’s.
De lagere premies komen voort uit meerdere factoren:
- Lagere risico’s: Gemeentelijk vastgoed heeft gemiddeld een lagere schadelast dan commercieel vastgoed. In de afgelopen 15 jaar waren de schade-uitgaven bij gemeenten lager dan in andere sectoren.
- Geen provisies en lage kosten: In tegenstelling tot commerciële verzekeraars betaalt het Risicobeheerfonds geen provisies en zijn de marketingkosten beperkt.
Lagere rendementsdoelen: Waar commerciële verzekeraars winstmaximalisatie nastreven, werkt het Risicobeheerfonds met een lager rendementsdoel. Dit zorgt ervoor dat de premies scherp blijven en eventuele overschotten worden ingezet voor verdere premieverlagingen en nieuwe verzekeringsproducten.
-
Verscheidene gemeenten geven aan dat de voorgestelde kostenbesparingen in de praktijk lager worden omdat contracten verlengd kunnen worden met zeer gunstige premies. Dit lijkt een reactie van de markt om de komst van het Risicobeheerfonds te ontmoedigen. Deze scherpe aanbiedingen zijn tijdelijk, commerciële verzekeraars hanteerden in het verleden hogere premies. Het Risicobeheerfonds biedt gemeenten structureel lagere premies en meer onafhankelijkheid van schommelingen in de markt.
-
Het Risicobeheerfonds neemt de volledige schadeafhandeling over en het is niet langer noodzakelijk de gebouwenverzekering aan te besteden.
-
Wanneer zoveel gemeenten meedoen dat ze samen goed zijn voor minimaal 30% van de inwoners van Nederland. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe groter de mogelijke besparing. De risico's van het fonds zijn onderzocht door KPMG en aanvaardbaar bevonden. Het startkapitaal van het fonds is ruim voldoende om eventuele tegenvallers op te vangen, ook is het eigen risico van het Risicobeheerfonds in de eerste jaren beperkt. Het Risicobeheerfonds moet voldoen aan het strenge toetsingskader van DNB wat borgt dat het Risicobeheerfonds financieel gezond blijft.
-
Het Risicobeheerfonds voorziet in een jaarlijkse groei van het vermogen door te werken met een doelrendement van 14%. Een vast deel daarvan wordt toegevoegd aan het vermogen. Van het resterende rendement krijgen gemeenten 25% dividend, dat ook wordt toegevoegd aan het vermogen. De groei van het vermogen wordt ingezet om de premies die gemeenten betalen te verlagen en om nieuwe verzekeringsproducten te ontwikkelen. In de eerste tien jaar ontvangt de VNG 75% van het resterende rendement als dividend, waarmee VNG Risicoholding rente en aflossing op leningen voor het geïnvesteerde vermogen betaalt. De dividendverdeling wordt na 10 jaar door de aandeelhouders opnieuw bepaald.
-
Door deelname aan het Risicobeheerfonds veranderen de werkprocessen rond verzekeren. Voor verzekeringsambtenaren is de impact het grootst, hun werk verschuift van operationeel contractbeheer naar een meer adviserende rol. De focus hierbij ligt op strategische risicobeheersing en preventie. Het begint met het risicothema Gebouwen en in de loop van de jaren zullen andere risicothema’s volgen zoals bijvoorbeeld Aansprakelijkheid. Om deze reden is er binnen de implementatie van het Risicobeheerfonds aandacht voor begeleiding en ondersteuning van verzekeringsambtenaren. Zij worden expliciet betrokken bij de uitwerking en implementatie en hun expertise zal optimaal worden benut. Het Risicobeheerfonds ondersteunt de besluitvorming in het college en in de gemeenteraad over toetreden met een generiek college- en raadsvoorstel.
-
Het Risicobeheerfonds is een eigen gemeentelijke schadeverzekering voor gemeentelijke gebouwen. Het biedt gemeenten lagere premies, inzicht in de vastgoedportefeuille en risico's per gebouw, en advies over maatregelen om de veiligheid te vergroten, en daarmee de premie verder te verlagen. Het initiatief is een uitwerking van de VNG Verenigingsstrategie 2030 die als doel heeft het collectief van gemeenten te versterken.
Met het Risicobeheerfonds behalen we drie belangrijke doelen:
- Samen sterker
We bundelen onze financiële kracht en versterken de positie van gemeenten. Dit is samenwerken waar het loont. - Samen veiliger
Beter risicomanagement betekent veiliger vastgoed en minder schade. Het fonds biedt inzicht in risico’s en neemt de schadeafhandeling uit handen. Minder rompslomp, meer zekerheid. - Samen besparen
Dit is niet alleen slimmer, maar ook financieel aantrekkelijk. Bij 75% deelname besparen gemeenten gezamenlijk bijna € 50 miljoen per jaar. Dit geld kunnen we beter besteden.
- Samen sterker
-
Het Risicobeheerfonds is uitgebreid onderzocht en afgestemd met experts. KPMG heeft een expert judgement uitgevoerd en concludeert dat deelnemende gemeenten aanzienlijk kunnen besparen ten opzichte van bestaande scenario’s. Daarnaast heeft KPMG de businesscase beoordeeld en vastgesteld dat alle scenario’s leiden tot substantiële kostenbesparingen.
Diverse adviesgroepen, waaronder de wethouders Financiën van de G4, controllers van 100.000+ gemeenten, het Risico Platform Overheden en het College voor Dienstverleningszaken, hebben aanbevelingen gedaan om de businesscase verder te versterken. Bijna alle aanbevelingen zijn geïmplementeerd, waardoor het plan voldoet aan de randvoorwaarden van de betrokken gemeenten.
Ook uit de collegiale toets door gemeentelijke concerncontrollers spreekt waardering: ‘Het toetsingsteam heeft met waardering kennisgenomen van het concept-oprichtingsplan. Het plan is goed doordacht en sterk onderbouwd. Er is zichtbaar veel werk verzet om eerdere feedback te verwerken, ook tijdens de collegiale toets. Dit leidt tot een stevig fundament voor verdere besluitvorming.’