Model Algemene Inkoopvoorwaarden
-
Ja, dat is mogelijk. In de overeenkomst kunnen nadere bepalingen worden opgenomen voor de verschillende branches op grond van artikel 2 lid 2 Model AIv. Hiervoor worden in de toelichting ook handreikingen geboden. Voor bepaalde diensten, zoals bijvoorbeeld accountantsdiensten, zal goed gekeken moeten worden welke aanpassingen in de overeenkomst nodig zijn, eventueel in overleg met ondernemers.
-
Ja, dat is mogelijk, maar heeft niet onze voorkeur. Om het inzichtelijk te houden voor de ondernemers verzoeken wij u gebruik te maken van een addendum. Hierdoor hebben ondernemers snel inzicht in wat afwijkt van het VNG Model AIv.
Hieronder de introductieteksten die u kunt gebruiken:
- Addendum Algemene Inkoopvoorwaarden: In dit addendum geeft de gemeente aan in welke artikelen zij afwijkt van het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden en op welke wijze.
- Addendum Inkoop- en Aanbestedingsbeleid: In dit addendum geeft de gemeente aan in welke paragrafen zij afwijkt van (dan wel nader aanvult op) het VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid en op welke wijze.
-
Ja dat is mogelijk.
In dat geval kan het aangewezen zijn om een alternatieve aansprakelijkheidsbepaling op te nemen. Ook kunnen deze opdrachten vragen om aandacht voor een nadere regeling over het intellectueel eigendom. In de Toelichting bij het Model AIv worden voorbeelden voor alternatieve bepalingen gegeven. Gemeenten die de DNR (De Nieuwe Regeling) hanteren kunnen dit gewoon blijven doen voor deze diensten.
-
Nee, de gemeente kan volstaan met het verstrekken van haar algemene inkoopvoorwaarden bij de offerteaanvraag. Dit sluit aan bij het vereiste van een expliciete schriftelijke aanvaarding van de offerte (artikel 3.3 Model AIV). De gemeente kan desalniettemin daarnaast ervoor kiezen om haar algemene inkoopvoorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK).
- Meer informatie over het deponeren bij de KvK.
- Meer informatie over het deponeren bij de rechtbank. Deponeren bij de rechtbank kan ook, maar daar zijn hogere kosten aan verbonden.
-
Wat onder ‘overmacht’ zal worden verstaan, zal afhangen van de omstandigheden van het geval.
Daarnaast zijn de meningen over een mogelijke definitie zo verdeeld, dat wij er geen gemene deler voor hebben kunnen vinden. In de Toelichting bij het Model AIv is wel een voorbeeld clausule opgenomen die gemeenten kunnen gebruiken.
-
Directe en indirecte schade zijn begrippen die afkomstig zijn uit het Anglosaksische recht. Dit zijn geen begrippen die we terug zien in de wet. Er bestaat dus geen wettelijke definitie van directe en indirecte schade. Ook in de Nederlandse jurisprudentie kennen deze termen geen vastomlijnde definities. In het VNG Model AIv wordt aangesloten bij het BW en dus bij de wettelijke schadevergoedingsregeling waarbij de vergoeding en de omvang van de schade kortweg wordt bepaald door criteria van causaal verband en toerekenbaarheid.
Indien wel wordt gekozen voor een onderscheid tussen directe en indirecte schade, dan is het aanbevelenswaardig om een bij de betreffende opdracht passende definitie van indirecte schade op te nemen om de onzekerheid over de uitleg van deze term (aangezien het geen vastomlijnde definitie heeft) te reduceren.
Gezien de diversiteit aan leveringen en diensten waarop het VNG Model AIv van toepassing is, kan in de toelichting niet één voorbeeld van een dergelijke definitie worden opgenomen.
-
De keuze hiervoor berust op de beschermingsgedachte. Het gaat om de zekerheid dat het schrijven de geadresseerde ook bereikt.
-
Dit is niet opgenomen, omdat de wijze waarop wordt goedgekeurd per product en zelfs per gemeente kan verschillen. De gemeente moet dit dus nog apart regelen.