Antwoord:

De wetteksten uit hoofdstuk 6 van de Wmo 2015 zijn op dit punt niet helemaal duidelijk. Artikel 6.1 lid 1 Wmo 2015 spreekt over het door B & W aanwijzen van personen die met het toezicht belast zijn. Lid 2 spreekt vervolgens over toezichthoudende ambtenaren.

De Memorie van Toelichting op artikel 6.1 Wmo 2015 (p. 155 en verder, in het wetsvoorstel vóór hernummering nog gericht op artikel 5.1, zie citaat hieronder) verwijst echter grotendeels naar de regels over toezicht in artikel 5:11 en verder Algemene wet bestuursrecht. Citaat:

“Het past bij het decentrale karakter van onderhavig wetsvoorstel om het toezicht op de naleving van de wet en de gemeentelijke regels die op basis van de wet worden gesteld, ook aan de gemeente over te laten. Het eerste lid draagt het college op om de personen aan te wijzen die met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet zijn belast. Deze formulering omvat niet alleen de in het wetsvoorstel neergelegde regels en de regels die in een gemeentelijke verordening zijn opgenomen, maar ook voorwaarden die het college ter voldoening aan de wettelijke regels en verordeningen mogelijk in overeenkomsten met aanbieders heeft opgenomen. Het college is vrij in de keuze van de inrichting van het toezicht en de plaats daarvan in de gemeentelijke organisatie. De aanwijzing kan categoriaal (bijv. de ambtenaren van de dienst toezicht of van de GGD) of individueel (de heer of mevrouw x) zijn. Door deze formulering staat vast dat de met toezicht belaste personen toezichthouder zijn in de zin van de Awb (artikel 5:11) en de in die wet vastgelegde verplichtingen en bevoegdheden hebben, tenzij daarvan in het wetsvoorstel expliciet is afgeweken of daaraan in het wetsvoorstel extra bevoegdheden zijn toegevoegd.”

Toezichthouders in de zin van de 5:11 Awb worden bij beschikking aangewezen en hoeven geen ambtenaren te zijn. Aangezien de Wmo 2015 op dit punt niet specifiek afwijkt van de Awb, lijkt het niet de bedoeling van de wetgever te zijn geweest om alleen ambtenaren als toezichthouder Wmo 2015 aan te wijzen. Dus zouden ook andere personen kunnen worden aangewezen. Bij de totstandkoming van de Algemene wet bestuurswet, medio jaren ’90,  heeft de wetgever wel beoogd terughoudend om te gaan met de aanwijzing van niet-ambtenaren als toezichthouder.

Dat aanwijzen op naam gebeurt bij beschikking van B & W. Zie verder ook deze informatie op vng.nl.

Ten aanzien van het rechtmatigheidsonderzoek geldt nog het volgende. Uit jurisprudentie in het kader van de WWB blijkt dat gemeenten hun kerntaken bij de uitvoering van hun wettelijke taken niet mogen uitbesteden aan commerciële bedrijven. Het doen van rechtmatigheidsonderzoeken is zo'n kerntaak.

 Het gaat erom dat de gemeente de feitelijke regie over dergelijke onderzoeken dient te behouden. Zie bijgaande uitspraak uit 2015.