Inlichtingen verschaffen door college aan raad

Het college heeft een actieve informatieplicht aan de raad. Het verdient aanbeveling af te spreken wat daar in de ogen van de raad onder valt bij Gemeenschappelijke Regelingen (algemeen) en bij een specifieke GR in het bijzonder. (artikel 17, 18, 19 Wgr). De raad wil waarschijnlijk geïnformeerd worden over nieuwe ontwikkelingen, financiële kwesties, belangrijke investeringen e.d.

Het wetsontwerp herziening Wgr9 voert een actieve informatieplicht van het DB aan het AB in. Deze informatie is openbaar en ook voor gemeenteraden opvraagbaar. De raad kan met de vertegenwoordi- ger in het AB afspreken dat deze informatie, indien relevant, ook beschikbaar komt voor de raad.
 


Tussen de bestuursorganen van de regio en de gemeenten

Bij (regionale) samenwerking beschikken de samenwerkingspartners over drie verantwoordingsmechanismen:

1. het verschaffen van inlichtingen
(artikel 16, 17,18 of 19 Wgr, afhankelijk van het type gemeenschappelijke regeling)

Openbaar lichaam

  • AB en DB hebben beide inlichtingenplicht aan alle raden van de deelnemende gemeenten
  • DB-lid heeft geen inlichtingenplicht aan de eigen raad (wel als AB-lid)
  • AB-lid heeft inlichtingenplicht aan de eigen raad

Gemeenschappelijk orgaan (waar hierboven AB staat moet DB worden gelezen)

  • DB heeft inlichtingenplicht aan alle raden van de deelnemende gemeenten
  • DB-lid heeft inlichtingenplicht aan de eigen raad

Centrumgemeente

  • De centrumgemeente heeft inlichtingenplicht aan de deelnemende gemeenten

2. het afleggen van verantwoording
(artikel16, 17, 18 of 19 Wgr, afhankelijk van het type gemeenschappelijke regeling)

Openbaar lichaam

  • AB of DB kan niet door de gemeenten tot verantwoording worden geroepen
  • DB-lid kan door de gemeente niet tot verantwoording worden geroepen (wel als AB-lid)
  • AB-lid kan ter verantwoording worden geroepen door de eigen gemeente.

Gemeenschappelijk orgaan

  • DB kan niet door de gemeenten tot verantwoording worden geroepen
  • DB-lid kan ter verantwoording worden geroepen door de eigen gemeente

Centrumgemeente

  • De centrumgemeente kan niet ter verantwoording worden geroepen. Bij een centrumgemeente kunnen wel algemene of specifieke instructies worden gegeven. Hiermee wordt de verantwoor- ding ook enigszins gedekt (artikel10:6 Awb)

3. het ontslaan/terugroepen van vertegenwoordigers
(artikel 16, 17, 18 of 19 Wgr, afhankelijk van het type gemeenschappelijke regeling)

Openbaar lichaam

  • gemeenten kunnen AB of DB niet ontslaan
  • gemeente kan het eigen DB-lid niet ontslaan
  • gemeente kan het eigen AB-lid ontslaan

Gemeenschappelijk orgaan

  • gemeenten kunnen DB niet ontslaan
  • gemeente kan het eigen DB-lid niet ontslaan
  • gemeente kan het eigen AB-lid ontslaan

Centrumgemeente

  • geen bevoegdheden van de deelnemende gemeente. Het intrekken van het mandaat heeft het- zelfde resultaat als ontslag (artikel 10:8 Awb)

Binnen de regio

Voor het openbaar lichaam gelden binnen het samenwerkingsverband de volgende regels:

  • Inlichtingenplicht: DB heeft inlichtingenplicht aan AB (artikel 16, lid 2 Wgr)
  • Verantwoording: AB kan DB (of DB-lid) ter verantwoording roepen (artikel16, lid 2 Wgr)
  • Ontslag: AB kan DB (of DB-lid) ontslaan (artikel 16, lid 5 Wgr)

Gemeenteraadsleden kunnen worden afgevaardigd naar het Algemeen Bestuur van het samenwerkingsverband indien raadstaken onderdeel uitmaken van de samenwerking. Het gevolg is dat de overige gemeenteraadsleden een afgevaardigd mederaadslid ter verantwoording kunnen roepen vanuit hun kaderstellende en controlerende rol. De overige gemeenteraadsleden kunnen het raadslid/ bestuurder niet ontslaan als raadslid maar wel terugroepen als bestuurder van het samenwerkingsverband.