Missing media-item.Hendriksen: 'Een met 'sterven' bedreigd dorp hebben de bewoners succesvol nieuw leven in geblazen door zelf weer voor een buurtwinkel en ontmoetingsplaats te zorgen. Laat zoiets eerst echt groeien als burgerinitiatief en loop het niet in de weg.'

Karssenberg: 'Als je op een andere manier naar belangen van partijen kijkt, blijkt er meer mogelijk en kan je slimme verbindingen maken. Zorginstellingen hebben onderzocht dat in de krachtwijken meer geld uit gaat dan er in komt. Dit rechtvaardigt voor hen om te investeren in bijvoorbeeld preventieve activiteiten in de wijk.'

Tijdens de tweede inspiratiebijeenkomst stedelijke vernieuwing in Eindhoven op 14 maart spraken de deelnemers met elkaar over burgerinitiatieven. Hoe kun je als gemeente het beste omgaan met burgerinitiateven? Verschillende thema's passeerden de revue.

Burgers bereikenMissing media-item.

Gemeenten moeten voor hun communicatie goed weten hoe de wijken zijn opgebouwd. Lager opgeleiden bereik je bijvoorbeeld minder goed met brieven, maar juist weer wel via de lokale netwerken. Hoger opgeleiden organiseren zichzelf, maar de ervaring leert dat dat segregatie in de hand kan werken.

De oude top-down benadering werkt volgens veel gemeenten niet meer. Volledig bottum-up lijkt echter ook niet altijd te werken. In veel gevallen blijkt een combinatie ideaal.

Rol gemeenten

Burgers die met veel enthousiasme dingen oppakken, kunnen vastlopen bij de gemeente door de vele contactpersonen en stroperigheid. De gemeentelijke organisaties moeten snel veranderen: flexibeler worden, meer mandaat, minder afrekencultuur. Tegelijk vinden gemeenten ook dat je geen overspannen verwachtingen moeten hebben van burgerinitiatieven. Ze lossen niet alle problemen op en je moet ervoor waken dat je de actieve burgers in de wijk gaat overvragen. Misschien ligt een oplossing wel in het antwoord op de vraag hoe je als professional betrokken raakt / aansluit op initiatieven die er zijn.

Meer informatie