Naam: Jop Fackeldey

Functie: wethouder Lelystad

Regioambassadeur voor:
Flevoland

Contact via: 
beterenconcreter@vng.nl 

 

Aanpak regeldruk is onlosmakelijk verbonden met dienstverlening
 

Wethouder Jop Fackeldey van Lelystad heeft voor de tweede periode Economische Zaken in zijn portefeuille. In zijn gemeente is al veel gedaan aan het vereenvoudigen en verminderen van regels, en ook aan het lean maken van processen. Bij de verplichte actualisering van de bestemmingsplannen koos Lelystad er bijvoorbeeld voor te werken met globale bestemmingsplannen waardoor het gemakkelijker is om iets te veranderen.

Dienstverlening

Maar de dienstverlening aan burgers en ondernemers kan nog verder worden verbeterd, denkt hij. ‘Het aanpakken van regeldruk en het verbeteren van dienstverlening zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.’ In Lelystad loopt het programma SIMPEL (Snel, Innovatief, Menselijk, Efficiënt en Leuk). Binnen dit programma worden verschillende afdelingen en onderdelen van de gemeentelijke organisatie verbeterd. Het gaat om organisatorische en om cultuuraspecten. ‘Dat gaat van zorgen dat de wachttijd die burgers bij de balie moeten doorbrengen nuttig kan worden besteed en goede telefonische bereikbaarheid tot een plezierige bejegening. Zaken die te maken hebben met cultuur zijn niet van de ene op de andere dag geregeld, daar moet je steeds aandacht aan blijven besteden. Daarnaast zijn we bezig om steeds meer overheidsinformatie als open data beschikbaar te stellen.’

Ruimtelijk domein

Fackeldey is niet alleen thuis in economische zaken maar ook in het ruimtelijk domein. In de G32 is hij voorzitter van de Fysieke Pijler en hij is lid van de VNG-commissie Ruimte en Wonen. In deze hoedanigheden is hij betrokken bij de nieuwe Omgevingswet. ‘Dat gaat om dezelfde principes: eenduidiger en simpeler werken. Dat is noodzakelijk want als wethouder EZ zie ik geregeld dat bedrijven soms in een bureaucratische molen verzeild raken. Vaak kunnen gemeenteambtenaren daar ook niets aan doen, de wet is ingewikkeld, procedures zijn niet simpel. Maar we kunnen aan de voorkant wel zoveel mogelijk met mensen meedenken en uitleggen met welke regels ze te maken krijgen. Op het gebied van welstand hebben we daar in Lelystad goede ervaringen mee.’

Regeldruk en dienstverlening moeten blijvend op de agenda blijven, vindt Fackeldey. Binnen het programma wil hij met collega’s ervaringen uitwisselen om van elkaar te leren en inspiratie op te doen.