De vele slachtoffers en hoge maatschappelijke kosten maken duidelijk dat we niet genoeg doen aan verkeersveiligheid. In een brief aan de Kamer geven we enkele aandachtspunten om het aantal slachtoffers structureel te verlagen.

Lees de VNG-inbreng voor het schriftelijk overleg Verkeersveiligheid (pdf, 134 kB)

Aantal doden stagneert, aantal gewonden stijgt

Het gaat de laatste jaren bijzonder slecht met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal dodelijke verkeerslachtoffers stagneert al jaren en het aantal ernstig verkeersgewonden stijgt zelfs. Zo vielen er vorig jaar 684 doden en in 2022 ruim 8300 gewonden in het verkeer. Naast ondraaglijk persoonlijk leed brengt dit ook veel maatschappelijke kosten met zich mee, naar schatting € 27 miljard in 2020.

Gemeenten werken hard aan de verbetering van de verkeersveiligheid, maar om de negatieve trend te keren zal het rijk van verkeersveiligheid ook een landelijke topprioriteit moeten maken en daar ook naar moeten handelen:

Investeer breed in de 3 pijlers van verkeersveiligheid 

In het huidige rijksbeleid ligt de focus met name op infrastructurele maatregelen. Er is meer oog nodig voor de andere pijlers van verkeersveiligheid: gedrag en handhaving.

Verkeersveiligheid vraagt om langjarige cofinanciering

We roepen op om te zorgen voor € 100 miljoen per jaar structurele financiering, om de investeringen in verkeersveilige infrastructuur – via de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid – ook  na 2026 voort te zetten.

Lokale infrastructuur in slechte staat

Lokale wegen verkeren in slechte staat en vanwege de penibele financiële situatie van gemeenten loopt de achterstand in onderhoud op. Dat heeft invloed op de verkeersveiligheid. Daarom vragen we het rijk om ook oog te hebben voor de infrastructuur die door andere overheden wordt beheerd.

Meer gemeentelijke middelen en bevoegdheden nodig bij handhaving

Handhaving zou een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid moeten zijn. Bij de politie en het parket CVOM is echter onvoldoende capaciteit om de pakkans te vergroten. Geef daarom ook gemeenten de bevoegdheid om hierin hun verantwoordelijkheid te kunnen nemen. De VNG steunt de oproep Van Versnipperde Verantwoordelijkheden naar Veilig Verkeer (pdf, 231 kB) dan ook volledig.

Maak voldoende kennis en capaciteit vrij om gemeenten te ondersteunen

We zijn blij met het Kennisnetwerk SPV en de eerder geboden ondersteuningsprogramma’s voor gemeenten rond risicogestuurd werken. Zet een dergelijke vorm van ondersteuning vooral voort in de toekomst.

Benader fietsveiligheid op een integrale manier

Om fietsveiligheid te verbeteren moet het hele verkeerssysteem integraal in beschouwing worden genomen, waaronder het benoemen en aanpakken van de auto als een belangrijke oorzaak van onveiligheid voor fietsers.