Uit onderzoek naar de kosten van woonwagenstandplaatsen blijkt dat de kosten voor zowel de ontwikkeling van standplaatsen als de aanschaf van woonwagens sterk gestegen zijn. Daarnaast is sprake van een onrendabele top op de exploitatie. 

Kostencomponenten ontwikkeling woonwagen- en standplaatsen

Adviesbureau Companen heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het onderzoek uitgevoerd. Naast de kosten van de grondverwerving, de civieltechnische werkzaamheden en de inrichting van de kavel heeft het bureau ook onderzoek gedaan naar de aanschaf van de woonwagens.

Samengevat geeft het onderzoek aan dat de kosten voor zowel de ontwikkeling van standplaatsen als de aanschaf van woonwagens in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Gelet op de huidige ontwikkeling is de verwachting dat deze stijging op korte termijn doorzet.

Onrendabele exploitatie

Bij de bedrijfswaardeberekening van verschillende huurprijzen is er in alle gevallen sprake van een onrendabele exploitatie. Wel is de kwaliteit van woonwagens sterk verbeterd, en de levensduur van een woonwagen met KOMO-keurmerk wordt geschat op circa 50 jaar. Het rapport concludeert dat de kosten voor de realisatie van nieuwe woonwagenstandplaatsen grofweg tussen de € 210.000 en € 230.000 per standplaats liggen en dat deze niet kostendekkend zijn. Berekeningen uit dit onderzoek (zie paragraaf 3.3) tonen dat de onrendabele top per standplaats van 3 verschillende huurprijzen varieert van € -130.150 euro tot € -165.550 euro. 

De VNG zal er bij de minister op aandringen om gemeenten en woningcorporaties tegemoet te komen in de kosten voor onrendabele exploitatie

Hypotheek en brandverzekering woonwagen- en standplaatsen

Uit de brief van het ministerie van BZK van 24 april 2023 over de uitwerking van enkele onderdelen van de nationale prestatieafspraken en andere beleidstrajecten, waaronder het Woonwagen- en standplaatsenbeleid (zie pagina 5) beantwoordt minister de Jonge de Kamervragen van het lid Koerhuis (VVD) over het verkrijgen van een hypotheek of brandverzekering voor een standplaats- en woonwagen.

De minister geeft in deze brief aan dat het onmogelijk is om voor de woonwagenbewoners iets te regelen omdat het op dit moment een kleine groep (8800 standplaatsen) betreft. Daardoor zou het voor hypotheekverstrekkers en verzekeraars commercieel niet aantrekkelijk zijn om producten voor deze markt te ontwikkelen (zie kamerbrief pagina’s 5 t/m 7).

Wij vinden bovenstaande toelichting en conclusie onvoldoende en zullen bij de minister voor pleiten dat woonwagenbewoners wel mogelijkheden krijgen tot het afsluiten van een hypotheek en brandverzekering.

Regeling huisvesting aandachtsgroepen (RHA)

Vanaf de tweede helft van mei gaat de nieuwe tranche voor de RHA open. Net als bij eerdere tranches kunnen woonwagenbewoners via de regeling ook voor de aanleg van standplaatsen een financiële tegemoetkoming vragen. Bekijk meer informatie op de website van de RVO.