De exploitatie van fietsenstallingen op stations moet alsnog worden opgenomen in het programma van eisen van de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet. De VNG en de consumentenorganisaties in het ov vragen de Kamer hierop aan te dringen in het commissiedebat over de concessie op 1 november.

Fietsparkeren nog niet juridisch geborgd

Er zijn de afgelopen jaren mooie nieuwe stallingen gerealiseerd. Dat is een verbetering voor treinreizigers, van wie bijna de helft met de fiets naar het station komt. Ook heeft dit geleid tot aanzienlijk minder druk op de openbare ruimte rond stations. Fietsparkeren bij het station is echter nog niet juridisch geborgd. 

Stationsagenda geen goede oplossing

Volgens staatssecretaris Heijnen horen deze voorzieningen niet thuis in de nieuwe concessie. Zij vindt dat afspraken over de stallingen een plaats moeten krijgen in de stationsagenda. Gezien de impasse over de verdeling van de exploitatielasten van stallingen zien wij dit als een route met weinig perspectief. Ook vinden we dat deze niet voldoende juridische borgingen heeft om fietsparkeren te regelen.

Juridisch bindende afspraken mogelijk in concessie

In een vervoersconcessie is het wel mogelijk juridisch bindende afspraken te maken over deze publieke taak. Wij vinden dat de nieuwe concessie een uitgelezen kans biedt om ook afspraken te maken over de exploitatie van de stallingen en de kosten daarvan, binnen het geheel van overeen te komen zaken. 

Meer informatie

Inbreng VNG en Locov voor commissiedebat hoofdrailnetconcessie (pdf, 154 kB)