De VNG licht in een brief aan de Kamer enkele zaken uit waar het rijk concrete stappen zou moeten zetten, zodat gemeenten goed kunnen bijdragen aan de mobiliteitstransitie. Het gaat om vervoer per fiets, laadinfrastructuur voor de logistieke sector, handhaving van zero-emissiezones en Betalen naar Gebruik.

De brief is verstuurd in de aanloop naar een commissiedebat over duurzaam vervoer op 29 juni. 

Vervoer per fiets

Het Nationaal Toekomstbeeld Fiets maakt duidelijk dat vervoer per fiets bijdraagt aan het oplossen van verschillende grote maatschappelijke opgaven. Gemeenten hebben daarom projecten gedefinieerd die hieraan bijdragen. Het ministerie heeft echter inmiddels duidelijk gemaakt dat er geen extra geld beschikbaar komt voor de fiets, waardoor gemeenten deze projecten niet van de grond kunnen krijgen. Een financiële bijdrage van het rijk is nodig zodat gemeenten ook echt kunnen investeren en budgetten kunnen reserveren voor de fiets. 

Laadinfrastructuur voor de logistieke sector

In verband met de uitrol van de zero-emissiezones (in 2025) is de verwachting dat er knelpunten ontstaan in de realisatie van voldoende netcapaciteit voor de laadinfrastructuur voor de logistieke sector. En voor de aanleg en het strategisch plaatsen van laadinfrastructuur is de uitvoeringskracht van gemeenten een aandachtspunt. De eerste afspraken over knelpunten in de laadinfra worden momenteel met de verschillende overheden gemaakt - de oplossing van dit probleem moet een hoge prioriteit krijgen.

Handhaving van zero-emissiezones

We vragen om ondersteuning voor gemeenten bij het opzetten en investeren in handhavingssystemen voor de zero-emissiezones. Uit onderzoek blijkt dat daarvoor een kordon van camera’s het meest effectief is. Dit is echter een erg duur systeem. Gemeenten moeten hierin investeren, maar de opbrengsten (boetes) vloeien terug naar de rijksoverheid en niet naar gemeenten. 

Betalen naar Gebruik

Wij zijn positief over Betalen naar Gebruik, maar zijn teleurgesteld dat in het coalitieakkoord wordt ingezet op een vlakke heffing en een uitwerking naar tijd en plaats expliciet niet wordt meegenomen. Wij vragen om BNG toekomstbestendig in te voeren: zorg voor een flexibel systeem om op termijn een heffing naar plaats en tijd mogelijk te maken. 

Meer informatie