Het ministerie van IenW stelt opnieuw een expertteam beschikbaar dat met name kleine gemeenten gaat helpen een risicoanalyse op te stellen. Die analyse is een voorwaarde om in aanmerking te komen voor cofinanciering uit de tweede tranche van de subsidieregeling voor verkeersveiligheid. Die opent 1 juli.
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke wegbeheerder een analyse maakt van de grootste verkeersveiligheidsrisico’s in het eigen gebied. Uit een recent rapport door de VNG is gebleken dat een derde van de gemeenten nog geen risicoanalyse heeft.
Het expertteam van IenW biedt hulp bij het opstellen van een risicoanalyse en een uitvoeringsagenda. Het kan bijvoorbeeld een lightversie van de risicoanalyse leveren en samen met de aanvrager de verkeersveiligheidsrisico’s binnen de gemeente prioriteren. De ondersteuning bestaat uit maximaal 2 dagdelen. Van de gemeente wordt ook minimaal 2 dagdelen inzet verwacht.
- Lees meer over deze ondersteuning en dien een aanvraag in (kennisnetwerkspv.nl)
- Lees meer over het VNG rapport ‘Verkeersveiligheid bij gemeenten’ (28 februari 2022)
Subsidieregeling
Op 1 juli wordt de tweede tranche van de investeringsimpuls verkeersveiligheid geopend. Er is in 2022 en 2023 voor decentrale overheden € 100 miljoen beschikbaar voor infrastructurele maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren. Gemeenten kunnen tot 1 oktober subsidie aanvragen op basis van 50% cofinanciering.
- Lees meer over de subsidieregeling en de aanvraagprocedure (investeringsimpulsspv.nl)
- Lees de laatste nieuwsbrief over de subsidieregeling (investeringsimpulsspv.nl)