Nieuws
Gemeenten zien de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) als een belangrijke stap richting meer samenwerking, standaardisatie en toekomstbestendige dienstverlening. In een interview leggen Andries Kok (VNG) en Martijn Groenewegen (CIO-beraad) uit waarom dit juist nu nodig is.
Welke keuzes maken gemeenten rondom cloud, data en AI? Hoe versterken we digitale weerbaarheid en digitaal vakmanschap binnen de publieke dienstverlening? Vraagstukken die iedere overheid raken en vragen om gezamenlijke oplossingen. In de podcast De Publieke Ruimte worden ze in het licht van de NDS besproken.
Het governancekader AI en algoritmen is vernieuwd. Deze online tool helpt gemeenten om AI en algoritmen verantwoord toe te passen in dienstverlening en bedrijfsvoering. Nieuw zijn onder meer inloggen, eigen projecten aanmaken, rollen toewijzen en het vastleggen van voortgang en documentatie.
4 gemeenten starten met een praktijkverkenning voor een autonome digitale werkomgeving. Zij krijgen de mogelijkheid om een Linux-werkplek en MijnBureau te testen.
Na een kick-off gaat het programma Uitvoeringskracht van start. 8 pilots gaan de komende maanden actief aan de slag met de gemeentelijke uitvoering. De projecten laten zien waar gemeenten vandaag de dag staan: volop in beweging, met sterke focus op digitalisering, arbeidsbesparing en digitaal vakmanschap.
In aflevering 6 van de podcast Goed Lokaal Bestuur: gemeenteraadsleden Elisabeth IJmker (Amsterdam) en Sybren van Dokkum (Heiloo). Andries Kok bespreekt met hen de digitale revolutie en de rol van de lokale politiek. 'Als gemeente heb je niets te zeggen over social media, maar mag je wel de rommel opruimen.'
Tijdens de Najaars ALV stemden 100% van de gemeenten in met de uitwerking van collectiviseringsvoorstellen voor AI, Cloud en Digitale Veiligheid. Hiermee kunnen gemeenten concreet van start met een collectieve aanpak van de gemeentelijke digitalisering die aansluit bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie.
In het licht van de huidige geopolitieke spanningen kent Nederland zorgwekkende strategische afhankelijkheden van grote niet-Europese technologieleveranciers. Dit heeft directe gevolgen voor gemeenten. In het nieuwe position paper ‘Digitale Autonomie’ pleit de VNG daarom voor meer regie en weerbaarheid.
Vanmiddag stemde de ministerraad in met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS). Dit gezamenlijke plan van overheden en publieke dienstverleners vormt de basis voor het versterken van onze digitale autonomie en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.
De ALV heeft vandaag ingestemd met de Realisatiekoers Common Ground. Het doel is dat resultaten van koplopers in digitale dienstverlening goed en snel beschikbaar komen voor alle gemeenten, zodat iedereen kan profiteren van betere dienstverlening, betere bescherming van gegevens en meer regie voor de burger.