Gemeenten stelde ons vragen over de interpretatie van het einde leveringssignaal van energie en over de hoe dit signaal zich verhoudt tot vroegsignalering. 

Daarom heeft Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hierop een beleidslijn aangegeven:  

Mede doordat de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) geen eindeleveringssignaal kent, is het voor gemeenten niet helder hoe zij een dergelijk signaal moeten verwerken. Dit is aan de orde bij de beoordeling of sprake is van een bedreigende situatie (in verband met de wacht-/doorlooptijden) en bij de beantwoording van de vraag wat voor een soort (vroeg)signaal een eindeleveringssignaal is.  

Verduidelijking over gebruik eindeleveringssignaal en Wgs

SZW geeft voor nu zelf verduidelijking over het gebruiken van een eindeleveringssignaal in relatie tot de Wgs.  

  • Het eindeleveringssignaal kan niet per definitie worden gezien als een bedreigende situatie die bij aanvaarding van het aanbod daartoe binnen drie dagen leidt tot een eerste gesprek (artikel 4, tweede lid, van de Wgs). Van een dergelijke situatie is in dit kader enkel sprake bij (daadwerkelijke) beëindiging van onder meer de levering van gas, elektriciteit of stadsverwarming. Omdat het nog 20 werkdagen duurt voordat het contract daadwerkelijk wordt beëindigd en er vervolgens nog 4-6 weken verstrijken voordat de netbeheerder daadwerkelijk fysiek komt afsluiten, wordt een eindeleveringssignaal niet aangemerkt als bewijs van een ‘bedreigende situatie’.  
  • Door de huidige inzet van de Regeling Afsluitbeleid kleinverbruikers elektriciteit en gas en het feit dat een ‘eindeleveringssignaal’ niet specifiek als vroegsignaal in de Wgs is benoemd, kan SZW een eindeleveringssignaal zonder voorafgaand vroegsignaal voor nu alleen maar zien als een ‘regulier’ vroegsignaal in de zin van de Wgs, te weten een in het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening genoemd signaal van schuldeisers over betalingsachterstanden, dat een goede indicatie vormt voor meer schulden. Wanneer er wel een vroegsignaal aan het eindeleveringssignaal voorafgaat, kunnen gemeenten het eindeleveringssignaal in de praktijk van vroegsignalering gebruiken als ‘geüpdatet’ of ‘verrijkt’ signaal. Zoals dit in de huidige praktijk van vroegsignalering ook al gebeurt bij opeenvolgende signalen.  
  • Het staat gemeenten echter vrij een eindeleveringssignaal anders te prioriteren dan een 'regulier' vroegsignaal. SZW verzoekt gemeenten, net als met elk ander signaal, per situatie te kijken in hoeverre van het signaal een dreiging uitgaat en of andere passende aanpak nodig is.