In het rondetafelgesprek spoorgoederenvervoer op 27 maart is de indruk gewekt dat buiten het ‘kernnet’ geen gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. Dat klopt niet. Dit blijft toegestaan over vrijwel het hele Nederlandse spoornet. Het kernnet van VNG/IPO heeft betrekking op woningbouw, niet op het vervoer.
Dat schrijven we in onze inbreng voor het commissiedebat spoorgoederenvervoer (pdf, 169 kB).
Voorstel VNG en IPO
Het kernnet van de VNG en het IPO betekent dat we alleen aandachtsgebieden willen langs routes waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen passeren. Ons voorstel houdt in:
- Behoud de risicoplafonds en de mogelijkheid om het vervoer zoveel mogelijk te sturen buiten dichtbevolkt gebied (routeren). Deze mogelijkheden worden in het voorstel van het kabinet onterecht afgeserveerd.
- Schaf het basisnet af op de plekken waar het niet nodig is. Als het risico verwaarloosbaar is, verplicht gemeenten dan niet tot veiligheidsmaatregelen tot honderden meters van het spoor.
Het kernnet dat we voorstellen, omvat de onderdelen van het huidige basisnet waarover grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Over de andere routes gaan ook wel (af en toe) gevaarlijke stoffen, maar dat zijn kleine hoeveelheden.
Voorstel kabinet
Staatssecretaris Jansen (IenW) wil geen grenzen meer stellen aan de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die per spoor wordt vervoerd. Dat beperkt de mogelijkheden om risico’s te beheersen. Tegelijkertijd wordt woningbouw belemmerd, omdat ook op trajecten waar nauwelijks gevaarlijke stoffen worden vervoerd, strengere bouwregels gelden.
Meer informatie
- In onze inbreng voor het commissiedebat (pdf, 169 kB) ziet u de verschillen tussen de voorstellen van het kabinet en van de VNG en IPO op een kaart en in een tabel met alle aspecten.
- Lees ons position paper (pdf, 507 kB)
- Bekijk de video: