Aanleiding voor deze analyse is de ambitie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om toe te werken naar een landelijk Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM) met daarbinnen een Wegennetwerkregistratie (WNR). Gemeenten zijn een belangrijke wegbeheerder en nemen veel besluiten die ‘hun’ wegennetwerk (tijdelijk) wijzigt. Doel van dit onderzoek is een kwantitatieve inschatting van het tijdsbeslag van de bijhoudingsactiviteiten die een WNR leggen op gemeenten.
In deze factsheet zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen te lezen.
Gemeenten zijn een belangrijke wegbeheerder en nemen veel besluiten die ‘hun’ wegennetwerk (tijdelijk) wijzigt. Daarmee genereren zij gegevens die relevant zijn voor het beoogde DSM en de beoogde WNR en zijn zij een belangrijke potentiële bronhouder van de WNR. De VNG-commissies Informatiesamenleving en Ruimte en Wonen en Mobiliteit hebben gevraagd om een werklastonderzoek uit te voeren voor de gemeentelijke werkzaamheden die samenhangen met het bijhouden van de WNR.
Doel van dit onderzoek is een kwantitatieve inschatting van het tijdsbeslag van de bijhoudingsactiviteiten die een WNR leggen op gemeenten. Naast inzicht in deze structurele kosten van de exploitatie van de WNR is ook behoefte aan inzicht in de eenmalige kosten bij implementatie.
Tenslotte bevat de rapportage de bevindingen van het onderzoek naar de impact van de Europese Real-Time Traffic Information (RTTI) verordening en de nieuwe Richtlijn Intelligente Transport Systemen (ITS) op de gemeentelijke organisatie.