In opdracht van het Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (hierna: RvlG) is een analyse uitgevoerd naar de uitvoerbaarheid en de impact van de verbetering van het reisdocumentenstelsel op de gemeentelijke organisaties. De impactanalyse is in april 2020 opgeleverd.

Het huidige reisdocumentenstelsel dateert uit de periode van de invoering van de Paspoortwet in 1992 en de huidige ICT-architectuur achter het stelsel uit 2001. De afgelopen jaren is geconstateerd dat met de huidige opzet van het reisdocumentenstelsel onvoldoende tegemoet kan worden gekomen aan de nieuwe eisen die worden gesteld aan een doelmatige en betrouwbare verstrekking van reisdocumenten. Het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel heeft als opdrachten:

  1. Voer de noodzakelijke procesverbeteringen door om actuele knelpunten in het huidige stelsel op te lossen en de goede betrouwbaarheid van de reisdocumenten en identiteitsverificatie te behouden;
  2. Verbeter daarbij het reisdocumentenstelsel zodanig dat het fundament wordt gelegd om toekomstige stappen in de fraudepreventie, -detectie en -bestrijding te zetten alsmede nieuwe dienstverleningsconcepten naar de burger te introduceren.

In de voorliggende impactanalyse is inzicht gegeven in de uitvoerbaarheid en de impact van de verbetering van het reisdocumentenstelsel op de gemeentelijke organisaties. Tevens zijn aanbevelingen opgesteld voor een succesvolle implementatie van de nieuwe werkwijze bij gemeenten.

Domein

Dienstverlening en bedrijfsvoering

In opdracht van

Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Jaartal

2020