Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over onderstaande onderwerpen. De vragen zijn per onderwerp genummerd. Om die reden vindt u de nieuwste vragen onderaan het onderwerp. Mocht er een nummer ontbreken, dan is deze vraag inmiddels vervallen. 

Arbeidsvoorwaarden

1. Mogen gemeenten de temperatuur van personeel controleren?

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is temperatuur meten, resp. het sowieso onderzoeken van de gezondheid door de werkgever niet zomaar toegestaan. Dit mag alleen door de bedrijfsarts. Wel kan de werkgever ruimte geven en stimuleren dat werknemers zelf hun temperatuur opnemen. Daarnaast heeft de AP verduidelijkt dat het aflezen van de temperatuur op een thermometer - dus zonder deze meetgegevens te registreren en zonder een automatische verwerking (poortjes die openen, groen licht) - niet onder de AVG en dus ook niet onder haar toezicht valt. Wel blijven dan de algemene privacyregels zoals neergelegd in o.a. het EVRM en het Handvest van de Europese Unie relevant.  

Voor meer informatie: website Autoriteit Persoonsgegevens

Besluitvorming en bevoegdheden

1. Mag de gemeenteraad ook op een alternatieve locatie buiten de eigen gemeentegrens vergaderen?

De voorzitter kan tijd en vergaderlocatie op basis van het Reglement van Orde aanpassen, mits die wijziging is gecommuniceerd naar de inwoners (website, plaatselijke kranten) en de openbaarheid van de vergaderlocatie voldoende is gegarandeerd. Er is geen wettelijke bepaling op grond waarvan de raadsvergaderingen altijd binnen de eigen gemeente plaats moeten vinden. Normaal gesproken ligt dat in verband met de toegankelijkheid voor de inwoners wel voor de hand.

Het is onder de huidige omstandigheden te begrijpen dat de gemeenteraad kijkt naar een alternatieve vergaderlocatie als het in de eigen raadzaal niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden. Dit kan dus ook op een geschikte vergaderlocatie buiten de eigen gemeentegrens. Op die manier vergadert de gemeenteraad alsnog fysiek, hetgeen nog steeds voordelen heeft vanuit democratisch oogpunt en controleerbaarheid.

 

2. Hoe kan er in de periode dat er een verbod op evenementen van kracht is, worden omgegaan met aanvragen om een evenementenvergunning?
Evenementen zijn in beginsel verboden tot 1 september 2020. Hoe de situatie na die datum zal zijn, is nog ongewis. Dat betekent dat juridische aspecten van vergunningverlening op dit moment onduidelijk zijn: het is niet zeker of het verbod op evenementen na 1 september 2020 zal worden verlengd of (deels) ingetrokken en, mochten evenementen op enig moment wel weer toegestaan worden, dan is nu nog niet duidelijk hoe een evenement dan moet worden vorm gegeven. Mogelijk zal de COVID-19-wet die op dit moment in voorbereiding is, hierover bepalingen bevatten.

Besluitvorming over een vergunningaanvraag voor een datum na 1 september 2020 is daarom op dit moment ingewikkeld. Het is risicovol om nu een evenementenvergunning te verlenen, ook als het evenement zou moeten plaatsvinden na 1 september 2020. Het is immers niet zeker wat er na die datum gebeurt met het verbod op evenementen en het is nog niet goed mogelijk om te voorzien welke concrete voorschriften aan de vergunning zouden moeten worden verbonden, waardoor het de vraag is of voldoende kan worden geborgd dat het belang van de volksgezondheid wordt beschermd. Om die reden kan worden overwogen om de vergunning te weigeren. Andere opties zijn om met instemming van de aanvrager de beslissing op de aanvraag vooralsnog aan te houden of om met de aanvrager af te spreken dat deze de aanvraag pas (of opnieuw) indient op een moment dat meer zekerheid bestaat.

De gemeente kan met de aanvrager deze dilemma’s en opties bespreken. De aanvrager kan in dit gesprek aangeven welke ruimte hij ziet. Een al lopende uitgebreide voorbereidingsprocedure kan voor dit overleg worden benut. In ieder geval moet de aanvrager zo snel mogelijk in kennis worden gesteld van de (on)mogelijkheden rondom zijn aanvraag voor een evenementenvergunning.

Gemeentelijke dienstverlening

1. Wat gebeurt er met rijbewijzen die tijdens de coronacrisis aflopen en niet verlengd kunnen worden?
Er is een Europese regeling dat een vangnet vormt voor het geval mensen er niet in slagen om hun rijbewijs te laten verlengen voordat het is verlopen, bijvoorbeeld als een medische keuring meer tijd kost. Daaronder vallen ook alle rijbewijzen die verlopen (of zijn verlopen) tussen 1 februari en 1 september 2020. Het rijbewijs mag vanaf de verloopdatum nog 7 maanden als geldig worden beschouwd.

Het advies is wel om mensen die een medische keuring moeten ondergaan voor een verlenging erop te attenderen of het wel verstandig is de weg op te gaan voordat de  medische keuring en de beoordeling van de rijvaardigheid heeft plaatsgevonden.

 

2. Wat gebeurt met gehandicaptenparkeerkaarten (GPK) die tijdens de coronacrisis aflopen, als een medische keuring niet mogelijk is?
Om de GPK opnieuw af te geven kan een geneeskundig onderzoek met betrekking tot de handicap nodig zijn, als niet duidelijk is of de aanvrager nog steeds aan de criteria voldoet.

In de huidige omstandigheden kan dit geneeskundig onderzoek niet altijd (tijdig) of op de gebruikelijke wijze plaatsvinden. Het Rijk adviseert gemeenten tot 1 december 2020 coulant om gaan met verzoeken tot verlenging van de GPK. Daarbij wordt geadviseerd een tijdelijke GPK uit te geven met een geldigheidsduur van 6 maanden. Dit om mensen voldoende tijd te geven de keuringen alsnog te ondergaan.

 

3. Mogen rijbewijzen bij de aanvrager thuisbezorgd worden?
Het is wettelijk niet toegestaan om een rijbewijs te bezorgen als een inwoner het niet persoonlijk kan afhalen. Ook het ministerie beseft dat zich nu bijzondere omstandigheden voordoen. Als een gemeente toch tot thuisbezorging overgaat, dan is in ieder geval van belang dat dit zorgvuldig gebeurt. Het rijbewijs moet persoonlijk overhandigd worden aan de aanvrager, met inname van het oude rijbewijs en verifiëring van de identiteit van de ontvanger. Daarnaast moet de externe bezorgpartij voorafgaand aan de uitreiking via de gemeente controleren of er geen belemmeringen zijn en de uitreiking direct melden aan de gemeente.

VNG

1. Kan ik als gemeente input geven aan de VNG?
De VNG is op verschillende manieren bezig met inventariseren bij gemeenten. We willen de gevolgen van de noodmaatregelen in beeld brengen, net als de uitgestelde zaken en opgaven die al voor de coronacrisis bestonden. We doen dit door gesprekken te voeren met gemeenten op meerdere niveaus.

Leonard Geluk, algemeen directeur van de VNG, plaatste een oproep aan gemeenten. Aan de hand van 7 vragen is hij benieuwd waar gemeenten tegen aan lopen en waar oplossingen worden gevonden. Ook op ons VNG Forum Coronavirus is gelegenheid om onderling suggesties te delen.

Daarnaast is de VNG bezig met een inventarisatie van de extra financiële uitgaven waarvoor gemeenten zich gesteld zien. Contactpersoon hiervoor is Rick Schukking.

Gemeenten kunnen verder bijdragen door zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden aan te leveren. Dit mag over allerlei corona-gerelateerde zaken gaan (gemeentelijke dienstverlening, maatschappelijke initiatieven, participatie, etc). Stuur een mail naar info@vng.nl of praktijkvoorbeelden@vng.nl. Of reageer via het VNG Forum Coronavirus.