Begin september is de campagne ‘Je gemeente doet er alles aan’ van start gegaan. Hiermee maken we inwoners bewust van de belangrijke rol die gemeenten spelen in hun dagelijks leven.

Aanleiding

Met deze campagne geven we gehoor aan de oproep op de ALV van 26 juni om de rol van gemeenten voor het voetlicht te brengen als eerste stap in onze strategie om voldoende middelen te krijgen van het rijk. Gemeenten kampen met aanzienlijke bezuinigingen en ontvangen te weinig geld om alle verantwoordelijkheden te kunnen blijven nemen. 

Het is daarom cruciaal dat we het publiek bewust maken van het werk dat we als gemeenten verrichten en hun begrip en steun mobiliseren. Bovendien hebben veel mensen geen idee wat de gemeente allemaal doet, dat blijkt uit onderzoek dat we extern lieten uitvoeren.

Buitenreclame en advertenties

Via buitenreclame en aandacht op diverse social mediakanalen laten we zien welke taken zoal door gemeenten worden uitgevoerd. Tussen 12 en 16 september plaatsen we in kranten een advertentie waarin we duidelijk maken wat de consequenties van bezuinigingen op gemeenten zijn. 

Campagnemateriaal en zichtbaarheid 

De VNG heeft vanaf 9 september ruimte ingekocht in digitale abri’s door heel Nederland. Daarnaast hebben we de campagnematerialen ter beschikking gesteld aan alle gemeenten om in de periode van 2 tot 16 september zoveel mogelijk in de buitenruimte te laten zien en dit via social mediakanalen te delen. Communicatieprofessionals kunnen hiervoor terecht op het Communicatieplatform van VNG Fora.

Meer informatie