Leermodule Inwonersreizen voor het schuldendomein (schuldhulpverlening)
4 ochtenden
€ 300
Online
Max. 15 deelnemers
Werk jij aan schuldhulpverlening in jouw gemeente en wil je het proces echt verbeteren voor inwoners? In deze leermodule ontdek je hoe je met de Service Blueprint-methode schuldhulpverlening klantgerichter kunt vormgeven.
Je werkt met een herkenbare casus uit het schuldendomein. Je leert hoe je een inwonerreis opstelt vanuit de behoeften van inwoners. Zo ontdek je hoe je structurele verbeteringen kunt doorvoeren in elke stap van het proces. Daarmee draag je actief bij aan betere schuldhulpverlening en een soepelere ervaring voor inwoners.
Deze leermodule is voor beleidsadviseurs, medewerkers Werk en Inkomen, procesmanagers, adviseurs (online) dienstverlening, schuldhulpverlening, ICT, wetgeving en monitoring bij gemeenten van elke grootte.
Je ontwikkelt vaardigheden in 2 belangrijke rollen:
- Moderator: je begeleidt en faciliteert deelnemers bij het ontwerpen van de ideale inwonerreis en ondersteunt professionals bij het vertalen van deze inzichten naar een Service Blueprint.
- Administrator: je legt de ideale inwonerreis en de bijbehorende Service Blueprint zorgvuldig vast.
Deze leermodule bestaat uit 3 onderdelen:
- E-learnings
- 3 inhoudelijke blokken met online sessies (2 van 1,5 uur en 1 van 3 uur)
- Online coaching (2 uur per persoon)
E-learnings
De e-learnings geven met behulp van video’s een uitgebreide toelichting op de inhoudelijke blokken. Je vindt er ook materialen waar je zelf mee aan de slag kunt. Zo ben je optimaal voorbereid op de online sessies. Je kunt de e-learnings nog een heel kalenderjaar raadplegen als naslagwerk.
Inhoudelijke blokken
- Je leert hoe je een thema kunt afbakenen en waarom dat belangrijk is. Je gaat op zoek naar verschillende manieren om de klantervaring in beeld te brengen. Je leert wat een persona is en hoe je die kunt beschrijven. Uiteindelijk maak je in een online sessie van 1,5 uur samen één of meerdere persona’s.
- Op basis van de persona maak je samen de gedetailleerde inwonersreis. Je leert wat het onderscheid is tussen de ‘klassieke’ klantreismethode en de Service Blueprint methode. In dit blok zit een online sessie van 1,5 uur.
- Je werkt de verschillende aspecten uit die van belang zijn voor het realiseren van de inwonersreis. Dit wordt de Service Blueprint. Je gaat samen aan de slag met de Service Blueprint in een online sessie van 3 uur.
Docenten
De leermodule wordt verzorgd door ervaren praktijkdocenten met ruime ervaring met het ontwikkelen van Service Blueprints voor armoede, schulden en andere gemeentelijke vraagstukken.
Na deze leermodule:
- ken je de principes van de Service Blueprint-methode
- kun je een persona en een inwonersreis maken en in beeld brengen wat nodig is om die inwonersreis te realiseren
- weet je welke collega’s je moet betrekken bij het maken van een Service Blueprint
- kun je zelfstandig met de methode aan de slag binnen jouw gemeente