Leermodule Inwonersreizen voor het schuldendomein (schuldhulpverlening)

Schrijf je nu in!

Werk jij aan schuldhulpverlening in jouw gemeente en wil je het proces echt verbeteren voor inwoners? In deze leermodule ontdek je hoe je met de Service Blueprint-methode schuldhulpverlening klantgerichter kunt vormgeven.

Je werkt met een herkenbare casus uit het schuldendomein. Je leert hoe je een inwonerreis opstelt vanuit de behoeften van inwoners. Zo ontdek je hoe je structurele verbeteringen kunt doorvoeren in elke stap van het proces. Daarmee draag je actief bij aan betere schuldhulpverlening en een soepelere ervaring voor inwoners.

Deze leermodule is voor beleidsadviseurs, medewerkers Werk en Inkomen, procesmanagers, adviseurs (online) dienstverlening, schuldhulpverlening, ICT, wetgeving en monitoring bij gemeenten van elke grootte.

Je ontwikkelt vaardigheden in 2 belangrijke rollen:

  • Moderator: je begeleidt en faciliteert deelnemers bij het ontwerpen van de ideale inwonerreis en ondersteunt professionals bij het vertalen van deze inzichten naar een Service Blueprint.
  • Administrator: je legt de ideale inwonerreis en de bijbehorende Service Blueprint zorgvuldig vast.

Docenten

De leermodule wordt verzorgd door ervaren praktijkdocenten met ruime ervaring met het ontwikkelen van Service Blueprints voor armoede, schulden en andere gemeentelijke vraagstukken.

Na deze leermodule:

  • ken je de principes van de Service Blueprint-methode
  • kun je een persona en een inwonersreis maken en in beeld brengen wat nodig is om die inwonersreis te realiseren
  • weet je welke collega’s je moet betrekken bij het maken van een Service Blueprint
  • kun je zelfstandig met de methode aan de slag binnen jouw gemeente