Gemeenten zijn digitaal sterk afhankelijk van grote (niet-Europese) leveranciers voor hun ICT-systemen, software, clouddiensten en de inzet van AI. Om publieke waarden te borgen, gegevens van inwoners en ondernemers te beschermen en regie te behouden over technologische keuzes willen gemeenten deze afhankelijkheid afbouwen. Zij streven naar digitale autonomie, het zelfstandig beslissingen kunnen nemen over hun technologie.
Op deze pagina vindt u informatie over wat gemeenten kunnen doen om hun digitale autonomie te versterken en hoe de VNG gemeenten hierbij helpt.
Nieuws
VNG-standpunt
Gemeenten zien dat het noodzakelijk is om hun digitale autonomie te versterken. Ze werken toe naar digitale autonomie en streven daarbij doelen na als het behouden van regie, controle en keuzevrijheid over systemen en data, het versterken van hun kennis- en onderhandelingspositie, risicobeheersing en continuïteit, en het stimuleren van publieke waarden en open (source) samenwerking binnen het ICT‑landschap.
Lees meer in ons position paper Digitale Autonomie (pdf, 356 kB)
Collectieve aanpak digitale autonomie
Gemeenten werken samen aan hun digitale autonomie, als onderdeel van de collectieve aanpak van de gemeentelijke digitalisering. Als één sterke bestuurslaag zetten zij bovendien samen met andere overheden stappen om de digitale afhankelijk overheidsbreed af te bouwen. Zo dragen gemeenten bij aan een weerbare digitale samenleving.
Bekijk ook onze pagina Regie op de digitale samenleving
Wat kunnen gemeenten nu al doen?
Gemeenten werken samen aan een collectieve aanpak voor het afbouwen van de afhankelijkheid van grote (niet-Europese) leveranciers. Gezamenlijk plannen maken én uitvoeren kost tijd. Als gemeente wilt u vandaag al uw digitale autonomie versterken.