Onze samenleving digitaliseert in hoog tempo. Technologie is niet meer weg te denken. Dat betekent dat de verwachtingen van inwoners en ondernemers voor wat betreft de digitale dienstverlening van gemeentes hoog is.

 

Jaartal
2020
Gemeente
Type
Overig type

Met deze dienstverlenende toptaken website biedt de gemeente Veenendaal de bezoekers 24/7 snelle en efficiënte dienstverlening via ieder gewenst device. De focus ligt op volledige digitale afhandeling waar het kan en persoonlijk contact als dat nodig is. 

Het doel is om een duurzaam gemeentelijk concept voor online dienstverlening via de website ontwikkelen, waarbij de inwoner en zijn behoefte leidend is.

De site is in de basis toegankelijk, gebruiksvriendelijk en veilig. Door het principe van continuous improvement zijn onder meer call-to-actions verbeterd, is er een afsprakenmodule toegevoegd, is er een variant zonder hoofdmenu, chatbotintegratie en geoptimaliseerde contactpagina. Nieuwe functionaliteiten, slimme oplossingen en verbeteringen die worden ontwikkeld door één gemeente wordt gedeeld met alle deelnemende gemeenten. Hiermee wordt gezorgd dat de gemeentes in Nederland niet iedere 5 jaar een compleet nieuwe website hoeven te ontwikkelen. 

Herbruikbaar

Het toptakenconcept is geen kant-en-klare website, maar een concept dat zich voortdurend ontwikkelt op basis van onderzoek en voortschrijdend inzicht met (gemeentelijke) organisaties. Het is te implementeren in elk willekeurig CMS. Alle gemeenten dragen bij aan verbetering en vernieuwing van functionaliteit binnen het concept. Deze hoeven dan alleen nog maar geïmplementeerd te worden in het eigen cms. 

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de GemeenteDelers.
 

Contactgegevens

Naam

Inge Lucas

E-mail
inge.lucas@veenendaal.nl
Telefoon

(0318) 53 85 38