Wieske van der Velden deed onderzoek naar de behoefte van internationals (expats) door te painstormen. Door spouses intensief te betrekken bij het onderzoek, heeft Bibliotheek Eindhoven nieuwe producten ontwikkeld en nieuwe verbindingen gelegd tussen internationals en locals.

Jaartal
2020
Gemeente
Type
Overig type
wethouder van der velden Eindhoven

Trendwatcher en conceptontwikkelaar Wieske van der Velden deed namens de bibliotheek Eindhoven onderzoek naar de behoefte van internationals en hun beeld van de bieb.

'De Bibliotheek moet innoveren en heeft daarom Expeditie Anton opgericht, vernoemd naar Anton Philips, de dwarsdenker van de Philipsfamilie. Wij ontwikkelen innovatieve producten en diensten om te zorgen dat de bibliotheek minder afhankelijk wordt van subsidies en ook in de toekomst van maatschappelijk toegevoegde waarde blijft. Daarbij gaan we op zoek naar waar echt behoefte aan is.

Painstormen

Waar het schuurt zit energie. Daarom werkt Wieske vaak met Painstormen. 'Met Painstormen ga je op zoek naar de pijnen, behoeften en wensen van je beoogde doelgroep én neem je hen mee gedurende je hele proces. Met alleen een interview of focusgroep kom je er niet meer. Je zult je eindgebruiker bij alle fases van je project moeten betrekken.' Dat werd ook duidelijk bij het onderzoek naar internationals.

'Dit onderzoek liep al langer omdat het een grote groep is, die bovendien snel groeit. Maar het bleek lastig om echt zicht te krijgen op hun behoeften. Als ik gesprekken voerde met mensen bleef ik toch een buitenstaander, ‘Wieske van de Bieb’. Mijn collega is een keer ‘undercover’ gegaan op de jaarlijkse expatfair, dat leverde al andere informatie op.

Zoals het beeld dat bij een deel van de internationals over Nederlanders bestaat, dat ze je heus uitnodigen op een verjaardag of een praatje maken met de buren, maar voor de rest niet zo heel open zijn, daarmee houdt het meestal wel op.

 

Samenwerken met gemeente

'We zijn uiteindelijk gaan samenwerken met de gemeente Eindhoven en met het Expat Spouses Initiative, die richten zich op spouses (partners van internationals die zich hier vestigen voor werk). Hun werkwijze is dat zij voor opdrachtgevers onderzoek kunnen doen, spouses die hier geen werk kunnen krijgen, kunnen zo toch een zinvolle bijdrage leveren.

Voor ons onderzoek is een groepje van 5 spouses aan de slag gegaan: 1 man en 4 vrouwen, ze werkten hard en professioneel en hebben in 2 weken 55 diepte-interviews afgenomen. Dat had ik zelf nooit kunnen doen en bovendien had ik dan nooit dezelfde informatie kunnen ophalen. Als je een doelgroep echt wilt bereiken, dan moet je ze er zelf bij betrekken én eigenaarschap geven.

groep gemeenten aan het brainstormen

Uitkomsten onderzoek

'De uitkomsten waren soms verrassend. Zo dachten veel internationals dat de bieb gratis is, omdat dit in hun thuisland vaak zo is. Als hier blijkt dat dit niet zo is, dan is dit een drempel. Bovendien denken ze vaak dat je dan ook lid moet zijn om het pand binnen te mogen. De meeste internationals hadden een traditioneel beeld van een bibliotheek met stille studiezalen. Maar bij ons rennen kinderen rond, zijn er veel activiteiten en is er een borstvoedingscafé.

Internationals zijn in voor vrijwilligerswerk

'Op basis van de uitkomsten hebben we ons aanbod geoptimaliseerd, zo zijn we meer Engelstalige lezingen en workshops gaan houden, onder andere over personal development. Van de 10 deelnemers in zo’n workshop is de helft local, die komen op het onderwerp af en vinden het Engels geen bezwaar. Daarnaast bleek hoe veel de doelgroep ons te bieden heeft: veel internationals willen vrijwilligerswerk doen en beschikken over veel kwaliteiten, denk aan advies en hulp bij ontwerpen en communicatie.

Zo is het gelukt om echt in behoeften te voorzien en waarde toe te voegen voor de internationals, voor locals en voor de bibliotheek. En hiermee ook een nieuwe mogelijkheid voor verbindingen tussen internationals en locals die verder gaan dan een praatje op een verjaardag.