Voorzitter schakelteam Personen met Verward Gedrag, Onno Hoes ging in gesprek met twee ervaringsdeskundigen. Zij vertelden over hun ervaringen in de periode dat zij verward en kwetsbaar waren. Hun adviezen zijn:

  • Zorg voor een vertrouwde behandelaar/contactpersoon
    Zorg dat er een vertrouwde behandelaar of contactpersoon is waarmee de persoon met verward gedrag of professional contact kan opnemen.
  • Vergeet naast familie/vrienden niet
    Het kan prettig zijn om een naaste, een familielid of vriend, aanwezig te laten zijn bij de persoon met verward gedrag en laat deze persoon ook meereizen en aanwezig zijn bij de beoordelingslocatie.
  • Zo min mogelijk veel verschillende proffessionals
    Probeer zo min mogelijk verschillende professionals om de persoon met verward gedrag te hebben. De ervaringsdeskundigen geven aan dat zij na anderhalve week met soms wel 30 verschillende mensen te maken hebben gehad in het ziekenhuis, ambulance, instelling, crisisdienst, nachtdienst. Doordat je met zoveel mensen contact hebt, raak je nog meer verward.
  • Zorg voor helderheid in communicatie
    Voor de hulpverlener is het helder waar je naartoe gaat, maar als je verward bent, komt dit allemaal op je af en word je niet altijd op de hoogte gehouden waar je heen gaat. Wees dus helder in de communicatie.
  • Uniform kan reactie uitlokken, hou hier rekening mee
    Wees er van bewust dat het uniform dat de professional draagt een bepaalde reactie kan uitlokken. Hiermee zijn niet altijd goede ervaringen, waardoor iemand nog verwarder en angstig kan worden.
  • De juiste bejegening is uitermate belangrijk
    Ook de wijze van bejegening kan agressiviteit in de hand werken en de verwardheid erger maken. Iemand met verward gedrag is soms inderdaad zelf ook agressief, maar als er 2 politieauto’s met sirenes komen, agenten in uniform op je af komen rennen en je met overmacht naar de grond wordt gewerkt, werkt dit niet de-escalerend. Daarbij is de kans groot dat de persoon die verward is dan zeker niet meewerkt. Er wordt wel al een verandering in bejegening gezien en gemerkt dat professionals hierop getraind worden. Zet dit vooral door!
  • Maak melding door naaste minder gecompliceerd
    Als een naaste een melding wil doen, is het soms erg ingewikkeld om de juiste ingangen te vinden. Deze persoon moet over veel overredingskracht en uithoudingsvermogen beschikken om de juiste persoon te vinden en te spreken krijgen. De melder krijgt ook met veel verschillende personen te maken, moet met veel mensen praten, lang wachten en wordt soms van ‘kastje naar de muur’ gestuurd. Dat terwijl een naaste zich echt zorgen maakt en er op dat moment snel hulp nodig is.
  • Schuif bij een melding de verantwoordelijkheid niet op elkaar af
    Zorg dat er een goed protocol is om te handelen als er een melding komt. Schuif de verantwoordelijkheid niet op elkaar af. Er is bijvoorbeeld ervaren dat als er een melding wordt gemaakt van iemand die zich van het leven wil beroven, door de meldkamer werd gezegd ’ja en wat moeten wij ermee’. Er moet gehandeld worden als er een melding komt.