Praktijkvoorbeelden (10)

Filter resetten

‘Friezen zijn een trots volk; hier melden ouders zich niet zomaar’

Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel betrokken een ervaringsdeskundige ouder bij hun hersteloperatie. Samen zetten ze het hulpteam toeslagen op. We gingen in gesprek met ervaringsdeskundige Anoeska de Vries die door haar eigen achtergrond intussen al een groot aantal andere gedupeerde ouders...

2023

Ga praten met de mensen die de regels moeten uitvoeren

Wil Olie begeleidt sinds december 2020 ouders uit Velsen die gedupeerd zijn door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ze vindt het een eer dat zij is gevraagd voor dit werk, hoe veeleisend het ook is, in de praktijk. Maar ze...

2023

Waar een eenvoudige vraag over een gebit toe kan leiden

Hoe eindeloos veel geduld en doorzettingsvermogen toch kunnen leiden tot een nieuwe start. Gedupeerde ouders hebben allemaal schrijnende verhalen. Maar sommige verhalen blijven je extra bij: bijvoorbeeld als er nooit een einde aan de reeks tegenslagen van een ouder lijkt...

2023

'Je moet in je nieuwsbrief niet roepen dat je het zo goed doet'

In contact komen met gedupeerde ouders én blijven: dat is voor het herstelteam van Zaffier het allerbelangrijkst. Dat blijkt niet altijd eenvoudig. Nikki Wassens bedacht met haar team een nieuwsbrief voor ouders. Het bleek dé manier om te verbinden.

2023

Lotgenotencontact: geen procedures, maar doen

2021: twee partijen bieden afzonderlijk van elkaar hun hulp aan de gemeente Arnhem aan: een groep geestelijk verzorgers en een lid van het Ouderpanel. Het zorgt voor een directe ‘klik’ in het hoofd van de beleidsadviseur waarmee beide partijen contact...

2022

In Zaanstad werken ouders, gemeente en wijkteams samen

De gemeente Zaanstad werkt nauw samen met een groep gedupeerde ouders. Zij denken met de gemeente mee over hulp aan andere gedupeerden. Voor zij konden meedenken, moesten zij eerst als lotgenoten samen door een emotioneel proces. Achttien maanden na de...

2022