Praktijkvoorbeelden (15)

Filter resetten

Het Utrechtse Klimaatpanel: hoe werkt dat?

Gemeente Utrecht heeft sinds dit jaar een Klimaatpanel: een groep van 50 ingelote Utrechters denkt 5 keer per jaar mee over de klimaatthema’s waar de gemeente aan werkt. Hoe is dat panel ontstaan, hoe werkt het en wat zijn de...

2023

EnergieKnip, een groot succes in Emmen

De EnergieKnip-app is een betaalmiddel voor alle woningeigenaren en huurders in Emmen. Inwoners kunnen punten verdienen door het invullen van vragen en in ruil hiervoor een energiebespaarbox ophalen bij de lokale bouwmarkt. Hiermee draagt de inwoner bij aan zijn eigen...

2023

Vieren stadsfeest Gouda 750 jaar: Geef gouda door!

De viering van 750 jaar stadsrechten, werd aangegrepen om het beste uit de stad te halen door middel van verbinding en een feest van, voor, door de stad. Met deze stadsverjaardag wilde het programmateam inwoners, bedrijven en instellingen inspireren om...

2023

Ieder mens doet er toe

Pennywafelhuis (PWH) is een community-art project, waarbij kunst bijdraagt aan een verbeterde samenleving. Kunst geeft antwoord op verschillende maatschappelijke vragen. Het vergroot de sociale betrokkenheid tussen de ruim 250 buurtbewoners met veel nationaliteiten van diverse samenstellingen en achtergronden. De pennywafel...

2022

Storymaps brengt lokale thema's in beeld

In de gemeente Bronckhorst werken zij met zogenaamde thematische storymaps. In een storymap (bv energie en klimaat) wordt gekeken naar nieuws, trends en ontwikkelingen, data en visuals in een gecombineerd verhaal (bv wat zijn de de effecten van klimaatverandering in...

2021

Zonnekansenkaart beschermd stadsgezicht

Een geautomatiseerd proces voor een 'Zonnekansenkaart' om eigenaren/(ver)huurders van daken, binnen beschermd stadsgezicht, snel inzicht te geven in de mogelijkheid om een of meerdere dakvlakelementen te voorzien van zonnepanelen (PV-installaties).

2021

Arnhem Aan Tafel Kookboek 

Arnhem wil de bestaande meerjaren campagne en stadsbeweging ‘Arnhem Aan’(energietransitie) relevant maken voor een bredere èn inclusievere doelgroep. Enthousiasmeren, handelingsperspectief laten zien voor iedere Arnhemmer. In het huishouden/keuken daar gebeurt het!

2021