Praktijkvoorbeelden (200)

Filter resetten

Onbeperkt meedoen: Inclusieagenda Borne 2024+

In Borne hebben inwoners en mensen met een beperking meegedacht over de inclusieagenda. Zij hebben hun persoonlijke ervaringen verteld aan de gemeente op het gebied van openbaar vervoer, sporten, informatie, winkels, openbare gebouwen en openbare ruimtes.

2024

Toegankelijk ondernemen

Arnhemse ondernemers die hun winkel of horecagelegenheid toegankelijker willen maken voor mensen met een beperking, kunnen bij de gemeente Arnhem aankloppen voor een financiële bijdrage. Bijvoorbeeld als ze drempels willen weghalen, een toilet toegankelijk willen maken of de akoestiek willen...

2024

Hidden disability sunflower

Niet alle beperkingen zijn zichtbaar; sommige zijn verborgen en niet direct herkenbaar. Voorbeelden hiervan zijn mensen met leermoeilijkheden, geestelijke of fysieke gezondheidsproblemen of een neurodivers brein (zoals dyslexie, ADHD of laaggeletterdheid). Het dagelijks leven met een verborgen beperking kan voor...

2023

Proactieve dienstverlening uitbouwen in Stad Gent

De Stad Gent investeert in proactieve dienstverlening, actief wijzen op premies of kortingen, bepaalde rechten automatisch toekennen en geen gegevens meer verlangen als de overheid daar eigenlijk al over beschikt.

GemeenteStad Gent (B) 2023

Samen werken aan Onbeperkt Meedoen!

In Oude IJsselstreek werken we samen met de werkgroep Onbeperkt Meedoen aan onze droom. Onze droom is om niet meer over inclusie en toegankelijkheid te hoeven praten, maar dat het vanzelfsprekend is, in ons denken en doen. Als Oude IJsselstreek...

2023

Behoefteonderzoek in gemeentelijke dienstverlening

Wat vinden inwoners en organisaties belangrijk in de gemeentelijke dienstverlening van de gemeente Horst aan de Maas? Aan welke verbeteringen hebben zij behoefte? En welke kanalen moeten als eerste worden aangepakt? Via een handige, zelf ontwikkelde onderzoeksmethode kreeg de gemeente...

2023

Nieuwe wet inburgering: Venlose integrale aanpak 

In de geest van de wet stimuleert de gemeente Venlo inburgeraars om maximaal zelfredzaam te worden. Alles wordt in het teken van dit doel gezet: maatwerk in de aanpak, het naadloos samenspel met de aanbieder, en het sturen op effecten.

2023

Vernieuwing online stadhuis

Gemeente Apeldoorn heeft haar corporate website op een innovatieve wijze vernieuwd. Door lef te tonen om de al prima online dienstverlening uit te breiden met informatie waar de inwoner naar op zoek is en die inspireert. En tegelijkertijd de bezoeker...

2023

Antwoord op maat

Antwoord op maat is een project met als doel een betere informatieverstrekking aan inwoners. Het kanaal telefonie is decentraal ingericht met een extern KCC en 5 vakafdelingen met eigen nummer. Met een beter en sneller antwoord, heb je een betere...

2023