Praktijkvoorbeelden (57)

Filter resetten

Duidelijkere teksten door lezerspanel Versimpelteam 

Het Versimpelteam van de gemeente Zwolle heeft één doel: het versimpelen van lastige teksten van de gemeente. Vereenvoudigen van de brieven, webteksten en formulieren. Zodat iedereen ze begrijpt. Deze casus is finalist van #GemeenteDelers 2022.

2022

Duurzaam inwonersinitiatief? Jaag het AAN

Arnhem AAN is een langjarige stadscampagne over duurzame energie. Arnhem AAN is opgezet door de gemeente, maar groeit inmiddels uit tot een brede stadsbeweging.

2022

Achter de voordeur in coronatijd

Vanuit project LSI wordt samengewerkt met ketenpartners in de aanpak tegen misbruik van sociale voorzieningen. Met elkaar ervoor zorgen dat er niet alleen uitkeringen rechtmatig worden verstrekt, maar ook helpen om de situatie in het gezin én de leefbaarheid en...

2022

Schoon Schip; vroegsignalering van schulden

In 2020 is de gemeente gestart met Team Schoon Schip: het team dat aan de slag gaat met signalen van betalingsachterstanden van (in eerste instantie) vaste-lastenpartners (deels ook vooruitlopend op de wettelijke plicht om aan de slag te gaan met...

2022

Sparen voor bewonersinitiatieven met EdeDoet

Met Ede Doet ondersteunt de gemeente bewonersinitiatieven zonder ingewikkelde subsidieaanvragen of beoordelingscommissie. Op dit platform kan elke inwoner een idee aanmelden, waarbij de spelregels voor het aanmelden eenvoudig zijn.

2022

MAEX Amsterdam; inzicht en versterken sociale impact

MAEX Amsterdam geeft inzicht in de waarde en behoeften van maatschappelijke initiatieven uit de stad en stimuleert bedrijven, overheden en fondsen om bij te dragen aan deze initiatieven. MAEX Amsterdam biedt een manier om op een directe en toegankelijke wijze...

2022

Met wie heb ik (ID)contact?

Met IRMA of DigiD kan vertrouwelijke informatie in een chat-, telefoon- of videogesprek worden besproken. ID Contact draagt bij aan optimalere dienstverlening aan inwoners en burgers door geauthentiseerde communicatie.

2021