Praktijkvoorbeelden (12)

Filter resetten

Speciale communicatiecampagne om jongeren beter te bereiken

Het bereiken van jongeren uit de kindregeling bezorgt veel gemeenten kopzorgen. In de gemeente Deventer bundelden de afdelingen Beleid en Communicatie en het Meldpunt Toeslagen daarom hun krachten. Dit mondde uit in een speciale communicatiecampagne voor jongeren. In gesprek met...

2024

Deventer, een internationale en vernieuwende Hanzestad

In de Ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 zet de gemeente Deventer nieuwe stappen op het gebied van internationale samenwerking. Deze nota breekt met eerdere tradities door het beleid onder te brengen in het programma Economie en Internationaal Beleid. De nota is...

2024

Stichting Ondernemend Oekraïne

Gedurende eind 2022 en de eerste helft van 2023 is het idee ontstaan om Oekraïense vluchtelingen in Deventer en omgeving de gelegenheid te bieden om in Nederland hun eigen bedrijf op te richten. Om dit te kunnen faciliteren is in...

2024

Toegankelijk theater voor mensen met een auditieve beperking

Naar het theater gaan is voor veel mensen een fijne vrijetijdsbesteding, maar niet vanzelfsprekend als je niet of minder hoort. Hoe maak je theater toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking? De gemeente Alphen aan den Rijn ging samen met...

2024

Wendbaar en ambitieus (be)sturen

Deze casus is succesvol omdat het doorlopen proces niet alleen geleid heeft tot een product: een doelgericht collegeprogramma. Het heeft versterking van de professionaliteit van politiek, bestuur en ambtelijke organisatie opgeleverd en een doelgerichte P&C cyclus.

2023

Agenda toegankelijk Alphen aan den Rijn 2021-2022

In de “Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn” beschrijft de gemeente aan hoe zij uitvoering geven aan het VN-Verdrag. Hiermee wil de gemeente bereiken dat inwoners met een beperking zo volwaardig mogelijk mee kunnen doen.

2020

Schoon Schip; vroegsignalering van schulden

In 2020 is de gemeente gestart met Team Schoon Schip: het team dat aan de slag gaat met signalen van betalingsachterstanden van (in eerste instantie) vaste-lastenpartners (deels ook vooruitlopend op de wettelijke plicht om aan de slag te gaan met...

2022

App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact

Vanaf begin 2020 was er, als gevolg van Corona maatregelen, vanuit de afdeling Sociale Zaken minder fysiek klantcontact mogelijk. Ook was het niet meer goed mogelijk om huisbezoeken bij de klanten af te leggen. Er is een app ontwikkeld om...

IJsselgemeenten 2022