Zorginstelling Yulius is positief over webservices GGk

Yulius, een ggz-instelling in Zuid-Holland, wisselt automatisch gegevens uit met Serviceorganisatie Zuid-Holland Zuid, een samenwerkingsverband van 17 gemeenten voor jeugdzorg. De instelling deed mee aan de proef webservices van Zuid-Holland Zuid, gemeente Almere en softwareleverancier Stipter.

‘We wilden graag meedoen aan de proef,’ zegt Nick Nugteren, adviseur Centrale Zorgadministratie bij Yulius. ‘We hoefden namelijk niet veel meer te doen dan een knop in te drukken. Alles stond al klaar.’

Yulius is een ggz-instelling met meer dan tienduizend cliënten die psychiatrische behandeling biedt aan volwassenen en kinderen, begeleid wonen verzorgt en gespecialiseerde hulp biedt bij onder andere autisme. 

Meer overleg

De grote winst van de proef is volgens Nugteren het overleg met de serviceorganisatie dat hierdoor op gang kwam. ‘Je leert elkaar kennen en dat scheelt veel. We zitten ook nog eens op loopafstand van hun kantoor. Ik loop er gewoon binnen en weet wie ik aan moet spreken. Daarbij hebben we er bewust voor gekozen besprekingen over financiën te scheiden van andere besprekingen.

Er is natuurlijk veel chagrijn over en weer, alle partijen moeten meer doen voor minder geld en dat moet ook nog eens snel. Dat kan het gesprek enorm kleuren. Dan werkt het beter als je een apart gesprek voert dat alleen over het technische berichtenverkeer gaat. We begrijpen elkaar nu beter. Uiteindelijk leidt vooral dat begrip tot minder administratieve lasten.’

Tips

Tips van Nick Nugteren, adviseur Centrale Zorgadministratie Yulius:2015-mail-geeltjes.jpg?itok=skSj_B-B

  • Zoek elkaar op en ga met elkaar in gesprek. Gesprekken leveren meer op dan eindeloos heen en weer mailen. 
  • Scheid financiële besprekingen van besprekingen over inrichting. Gesprekken over financiën liggen gevoelig en dan komen andere onderwerpen niet goed meer uit de verf. 

Meer informatie