Fonds nodig om opruimen drugsafval te betalen

De VNG pleit voor een structureel fonds waarmee gemeenten de kosten kunnen dekken voor het opruimen van drugsafval. We verwachten daarvoor de medewerking van het Rijk.

Gemeenten krijgen steeds meer te maken hebben met gedumpt drugsafval, giftig spul dat zowel in het stedelijk gebied als in de natuur wordt achtergelaten. De risico´s op schade voor de omgeving en de gezondheid van mens en dier zijn groot.

De kosten komen nu op het bordje van de gemeenten,
dat loopt behoorlijk in de papieren.




Landelijk probleem

Gemeenten zijn voor het opruimen van drugsafval ongeveer 2 miljoen euro per jaar kwijt, een kostenpost die jaarlijks met 15 procent toeneemt. Een fonds is nodig omdat het om een landelijk probleem gaat waarvoor alle partijen de handen ineen moeten slaan.

Kosten niet te dragen

Bij de NOS zei burgemeester Marianne Esselink van Bronckhorst namens de VNG dat de kosten voor kleine gemeenten bijna niet te dragen zijn. ´Er zijn specialistische teams nodig om die rotzooi op te ruimen. De kosten voor deze teams komen nu op het bordje van de gemeenten en dat loopt behoorlijk in de papieren.´

Meer informatie

Hieronder het gezamenlijke position paper over dit probleem dat de VNG, Landschappen NL, Natuurmonumenten, de P10, FPG, LTO en de UvW eind vorige jaar aan de Kamer hebben gestuurd.

Toegevoegd op 5 april: