Mogelijke productiefout in reisdocumenten

Op vrijdag 29 juni jl. is door de leverancier van de Nederlandse reisdocumenten bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) gemeld dat zich een technisch probleem heeft voorgedaan bij de productie. Het probleem betreft één van de 23 echtheidskenmerken in het document.

Dat schrijft staatssecretaris Knops vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Burgers kunnen hier hinder van ondervinden

Alle gemeenten ontvangen een brief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) over de gevolgen van deze productiefout. Er is een persoonlijke brief verstuurd van de RvIG richting burgers die een reisdocument met een mogelijke productiefout bezitten. Deze personen kunnen met een speciaal hiervoor ontwikkelde app 'BZK-ID' zelf een controle uitvoeren of hun reisdocument deze fout bevat. Indien iemand deze controle niet kan doen óf er is een fout ontdekt bij de controle met de app, dan zal hij of zij zich wenden tot de gemeente.

Wat betekent dit voor de gemeente?

Een inwoner kan zich op twee manier melden bij de gemeenten: een inwoner heeft zelf nog geen controle gedaan en vraagt de gemeente om het document te verifiëren of hij meldt zich met de mededeling dat er een fout is ontdekt via de app. De gemeente verifieert het reisdocument. Als blijkt dat bij het uitlezen van de chip een foutmelding volgt, dan wordt de inwoner kosteloos van een nieuw reisdocument voorzien.

Communicatie

Meer informatie