Terugblik workshop: Etiquette op de werkvloer

Deze workshop is een onderdeel van de CvA eendaagse Goed Werk! Op 28 mei 2015.

'Liever nep aardig dan echt chagrijnig' Aldus Anouk van Eekelen. Want we zijn te vaak chagrijnig en met chagrijn maak je meteen een slecht indruk.

Een goed gebruik van etiquette kan positief werken voor de onderlinge verhoudingen op het werk. Bovendien staat of valt het imago van een bedrijf bij het gedrag van haar medewerkers

De basisetiquette zijn volgens Anouk van Eekelen:   
• Je verplaatsen in een ander
• Voorkom dat iemand zich ongemakkelijk voelt

Etiquette draait erom je verplaatsen in een ander om te voorkomen dat iemand zich onprettig voelt. Verdiep je in de ander, wie krijg ik op bezoek. Om meer uit je werk te halen.
Een voorbeeld: iemand heeft spinazie tussen de tanden. Maak iemand hierop discreet attent.

Het is dus heel belangrijk je ervan bewust te zijn hoe je overkomt op de ander. Houding en lichaamstaal spelen hierbij een grote rol. Probeer vriendelijk, maar wel stevig, over te komen. Je krijgt maar één keer de kans van de eerste indruk en deze eerste indruk blijft bovendien heel lang hangen.

Kleed je zakelijk

En daarbij is het ook écht belangrijk dat je kleding in orde is, daardoor kom je professioneler over en wek je meer vertrouwen. Houd het  bij een zakelijke uitstraling. Absoluut ‘not done’ zijn slippers en sandalen.

Absoluut 'not done'

Meer informatie