Nieuws
De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners deze gezamenlijk uitvoeren. Vandaag is daar een goede stap in gezet. De VNG overhandigde de Leeragenda Participatiewet in balans aan het ministerie van SZW.
VNG en Divosa vragen nogmaals aandacht voor een haalbare en uitvoerbare Participatiewet inzake categoriale bijzondere bijstand voor alleenverdieners. We willen dat gemeenten goed toegerust zijn om te voorkomen dat het inkomen van eenverdieners onder het bestaansminimum komt.
Hoe zorgt u voor een goed samenspel met ondernemers voor het verbeteren van aanbestedingen? In de 5e editie van het Beter Aanbesteden Magazine delen publieke opdrachtgevers en ondernemers hun ervaringen en adviezen.
De Tweede Kamerfracties van BBB, NSC, VVD en PVV stemden op 23 april tegen een motie voor snelle invoering van een subsidieregeling voor lokale partijen. Deze motie is daarmee verworpen. De VNG ziet dit als gemiste kans en is teleurgesteld.
Het ministerie van JenV heeft 24 april gereageerd op onze vragen over spoedopvang voor asielzoekers. De beantwoording is een eerste stap in het verschaffen van duidelijkheid voor gemeenten, maar de VNG constateert dat er nog steeds veel vragen zijn.
Om de uitdagingen op het stroomnet aan te pakken, moeten er vele trafohuisjes bij komen. Vanuit Netbeheer Nederland (NBNL) zijn er flyers voor de grondverwerving voor elektriciteitsstations in omloop. Ten onrechte wordt de suggestie gewekt dat het rijk, IPO en de VNG deze flyers onderschrijven.
Van de maar liefst 67 ingediende pilotvoorstellen Uitvoeringskracht en Arbeidsmarktkrapte zijn 15 pilots geselecteerd. Deze 15 gemeenten zullen met een subsidie van maximaal € 250.000 hun voorstel de komende tijd verder uitwerken én beproeven.
Gemeenten en leveranciers kunnen aan de slag met de implementatie van de Single Digital Gateway verordening (Annex 2). Om gemeenten en leveranciers hierbij te helpen heeft de VNG, samen met gemeenten, gebruikersverenigingen en leveranciers, een startpakket ontwikkeld.
Om te voldoen aan nieuwe behoeften en wensen aan gegevensuitwisseling uit de Basisregistratie WOZ zijn ingrijpende wijzigingen nodig. De huidige ketensystemen lopen vast. Gegevens en processen zijn te veel verweven waardoor aanpassingen tijd kosten en duur zijn. We werken daarom aan een nieuw informatiemodel.
Voor de aanpak van grote opgaven zoals woningbouw, verduurzaming en leefbaarheid, zijn goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid essentiële randvoorwaarden. Het nieuwe kabinet moet daarom mobiliteit onlosmakelijk onderdeel maken van nieuw beleid.