Slachtoffers, omstanders en plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling kunnen ook in 2021 via de chat rechtstreeks om advies vragen bij een medewerker van Veilig Thuis. De tijdens de coronacrisis geïntroduceerde chatmogelijkheid is verlengd tot - in ieder geval - eind 2021.

Eind mei 2020 werd een landelijke chatfunctie geïmplementeerd bij alle Veilig Thuis-organisaties om ervoor te zorgen dat Veilig Thuis tijdens de coronacrisis op een laagdrempelige manier bereikbaar is.

Veel gebruikt, advies in eerder stadium

Sinds de introductie is er veel gebruik gemaakt van de chatmogelijkheid. Gemiddeld wordt zo’n 350 keer per week serieus gechat met een medewerker van Veilig Thuis. Niet alleen wordt advies gevraagd door omstanders, ook mensen die vragen hebben over hun eigen situatie weten de chat te vinden.

Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis: 'Medewerkers van Veilig Thuis geven aan dat door de chatfunctie mensen eerder contact opnemen met Veilig Thuis. Daardoor kan Veilig Thuis ook in een eerder stadium advies geven. De verwachting is dat dat hierdoor de kans op escalatie of verergering van het geweld kleiner wordt.'

Nieuwe doelgroep bereikt

Via de chat worden nieuwe doelgroepen bereikt. Debbie Maas: 'Een kleine 10 procent van de mensen die chatten is jonger dan 18 jaar. De meeste mensen die gebruik maken van de chat zijn slachtoffers en omstanders.'

Reactie VNG

Al met al genoeg redenen om de chatfunctie in ieder geval ook heel 2021 open te houden, vindt ook de VNG. Wethouder Marcelle Hendrickx: 'Gemeenten zijn verantwoordelijk  voor een goede aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. We vinden het heel belangrijk dat de regionale Veilig Thuis organisaties – zeker in deze coronaperiode – laagdrempelig en op meerdere manieren bereikbaar zijn. Daarom ondersteunt de VNG ook van harte het voorstel om de chatfunctie met in ieder geval 1 jaar te verlengen.'

Contact opnemen

Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Het landelijke telefoonnummer 0800 - 2000 voor advies en meldingen is 24/7 operationeel. De chat is overal in het land op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst. De Veilig Thuis-medewerker luistert en stelt en beantwoordt vragen, en kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners.

Bron: Landelijk Netwerk Veilig Thuis (LNVT)