Het kabinet besloot op Prinsjesdag € 40 miljoen beschikbaar te stellen om medewerkers van sociaal ontwikkelbedrijven in 2025 te compenseren. In een ledenbrief informeren we gemeenten over de achtergrond, de compensatie en over de jaren na 2025.

Update 2 december 2025

Inmiddels is het Belastingplan 2026 aangenomen door de Tweede Kamer en wordt de inkomensachteruitgang vanaf 2026 gecorrigeerd. Hiermee is een compensatie voor de komende jaren niet meer nodig. Het blijft kortom bij een eenmalige compensatie, voor het jaar 2025.