De gemeentelijke dienstverlening digitaliseert. Inwoners verwachten van de digitale dienstverlening van de overheid dezelfde gebruiksvriendelijkheid en persoonlijke benadering als die van commerciële partijen. Daar wordt hard aan gewerkt. In een ledenbrief informeren we u hierover.

Lees de ledenbrief 'MijnServices met Omnichannel en inwerkingtreden Wmebv' (pdf, 132kB)

MijnServices 

In de ledenbrief gaan we in op MijnServices (digitale diensten voor overheidsportalen) die koplopergemeenten en de VNG ontwikkelen om hoogwaardige proactieve digitale dienstverlening te ondersteunen. Dat doen ze samen met hun leveranciers, Logius (MijnOverheid) en uitvoeringsorganisaties binnen het VNG-programma Omnichannel. Deze MijnServices ondersteunen de interactie van overheden met inwoners en ondernemers door eenvoudige en eenduidige toegang tot informatie en diensten te bieden.

Wmebv

Hoogwaardige digitale dienstverlening draagt bij aan de waardering en het vertrouwen in de overheid. De digitale transformatie wordt ondersteund door wetgeving. De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) introduceert een aantal waarborgen bij het gebruik van de digitale weg. 

De bepalingen van de Wmebv over digitaal verkeer treden op 1 januari 2026 in werking. Dit met uitzondering van de verplichting om een verrijkte notificatie te versturen. Deze verplichting treedt per 1 januari 2027 in werking. Dit besluit is door BZK genomen naar aanleiding van onderzoeken die zijn uitgevoerd naar de haalbaarheid van de implementatie door de overheidsorganisaties. 

Gezien de omvang van de opgave om te voldoen aan de Wmebv, is het advies om de voorbereidingen op de wet voort te zetten. Vanuit het VNG-project Implementatiesteun Wmebv worden gemeenten en gemeenschappelijke regelingen ondersteund met tools en kennisuitwisseling.

Ambitie 

Gemeenten worden opgeroepen in het beleid of visie op dienstverlening minimaal vast te leggen dat de digitale dienstverlening voldoet aan de eisen van de Wmebv. Gemeenten die de ambitie omhelzen om hoogwaardige digitale dienstverlening te realiseren met een omnichannelstrategie kunnen daarvoor MijnServices inzetten.