De inschrijving voor het VNG Jaarcongres 2026 is gestart. Op 29 en 30 september verwelkomen we burgemeesters, wethouders, raadsleden, griffiers en gemeentesecretarissen uit het hele land in de Achterhoek, waar Oost Gelre en Winterswijk dit jaar de gastgemeenten zijn.

Het congres staat in het teken van ontmoeting, kennisdeling en samenwerking rond de grote maatschappelijke opgaven waar gemeenten voor staan. Van wonen en bestaanszekerheid tot zorg, veiligheid en de relatie met het rijk. Met de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug biedt het congres een waardevol moment om nieuwe contacten te leggen en vooruit te kijken naar de komende bestuursperiode.

Thema: ‘We doen het samen’

Onder het thema ‘We doen het samen’ staat de kracht van samenwerking centraal: tussen gemeenten, inwoners, maatschappelijke organisaties en andere overheden. In de Achterhoek krijgt dat een bijzondere betekenis vanuit het begrip naoberschap: naar elkaar omzien en samen verantwoordelijkheid nemen.

Programma

Naast de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VNG is er een uitgebreid inhoudelijk programma met gesprekken, sessies en werkbezoeken. Gemeenten delen praktijkvoorbeelden en bespreken gezamenlijke vraagstukken die spelen in het lokaal bestuur.

Sprekers

Tijdens het plenaire programma delen onder anderen de volgende sprekers hun perspectief op de opgaven waar gemeenten voor staan:

  • Ahmed Aboutaleb - voorzitter van Jeugdzorg Nederland
  • Esther Vergeer - chef de mission van de Nederlandse paralympische ploeg
  • Floor Milikowski - journalist en auteur
  • Jonathan Holslag - politicoloog en burgemeester van Tienen
  • Pieter Heerma - minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Rob Jetten - minister-president van Nederland
  • Sandra Phlippen - hoofdeconoom bij ABN AMRO
  • Sharon Dijksma - voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
  • Tamara van Ark - voorzitter van het Oranje Fonds