Het rijk start 1 december een landelijke publiekscampagne Doe meer met Taal. Voor gemeenten en organisaties komt er een toolkit met campagnematerialen beschikbaar, die zij rechtenvrij kunnen inzetten om inwoners met Nederlands als moedertaal in stad of regio te bereiken.

De campagne richt zich op NT1ers (mensen met Nederlands als moedertaal) in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar. In de campagne staan alledaagse situaties centraal waarin betere taalvaardigheden goed van pas komen. Deze eerste campagne loopt van 1 december tot en met eind januari. In december worden er online advertenties ingezet op diverse sociale media kanalen en websites. In januari komen daar ook radiospotjes bij.

De campagne is tot stand gekomen met behulp van input van gemeenten, stakeholders, doelgroep-experts en vele anderen, en ook met de doelgroep zelf. Ook de middelen die worden ingezet in deze campagne zijn onder de doelgroep getest.

Wat zij uw aanvullende wensen voor in de toolkit?

Om deze toolkit zo goed mogelijk af te stemmen op de lokale wervingsactiviteiten van gemeenten en organisaties die met de doelgroep werken, hoort het rijk graag van u aan welke materialen behoefte is horen graag waar uw voorkeur naar uit gaat.

Hieronder vindt u een lijst met middelen die eventueel in de toolkit zouden kunnen komen. We horen graag waar uw voorkeur naar uit gaat. U kunt uw voorkeur tot en met 30 november doorgeven door een e-mail te sturen aan Joyce Sint Nicolaas van PR bureau HvdM, via: j.sintnicolaas@hvdm.nl. Op basis van de feedback kijkt het campagneteam wat er mogelijk is. 

  • Video’s geschikt voor websites
  • Video’s geschikt voor narrowcasting-kanalen, bijvoorbeeld in het gemeentehuis of bij huisartsen
  • Video’s geschikt voor lokale omroepen
  • Radiospot(s) geschikt voor lokale omroepen
  • Banner advertenties geschikt voor websites
  • Advertenties geschikt voor printmedia
  • Posters A2 en A3, digitaal, zelf te printen
  • Invulbare posters A2 en A3, digitaal, zelf te printen
  • Posters geprint
  • Kant-en-klare teksten over de campagne, geschikt voor bijvoorbeeld (nieuws)brieven
  • Kant-en-klare teksten (posts) voor sociale media
  • Video’s van 6 seconden voor sociale media
  • Afbeeldingen voor sociale media
  • Anders, namelijk:

Toolkit

De campagne gaat live op 1 december. De campagnewebsite waar de doelgroep naartoe geleid wordt is: www.doemeermettaal.nl.
De toolkit voor professionals zal per 1 december live gaan en is hier te vinden: https://news.pressmailings.com/hvdm/campagnetoolkit-doe-meer-met-taal .

Vanaf 1 december staan de middelen erin die landelijk worden ingezet. Gedurende de campagne zal de toolkit, op basis van uw input, verder worden aangevuld en bijgewerkt.