Datum
Organisatie
LAA-magazine
Soort
Best practice

'Integraal' en 'samenwerking'. Dat zijn de sleutelbegrippen voor de Utrechtse LAA-aanpak. Inmiddels is het business as usual, maar anderhalf jaar geleden was het nog maar de vraag of het zou werken: een team waarin de 3 grote toezichtpartijen van de gemeente Utrecht samen het LAA-adresonderzoek oppakken.

Tessa Puertas, projectleider LAA bij Burgerzaken, kreeg vorig jaar de opdracht om het voortouw te nemen bij het opzetten van een multidisciplinair team LAA. In het LAA-magazine vertelt ze: "Bij een grote gemeente als Utrecht valt er veel te winnen bij een hoge kwaliteit van de Basisregistratie Personen (BRP). Maar we zaten met grote achterstanden; dat kon en moest beter. Door gesprekken met onze LAA-accountmanager wisten we dat de sleutel tot een goede aanpak bij LAA lag. Goed betekende onder meer dat we dat in nauwe samenwerking met de 3 grote toezichtpartijen, Burgerzaken, W&I en VTH, wilden oppakken. Samenwerken blijkt stukken efficiënter!".

Tips uit Utrecht

Om goed voorbereid aan de slag te gaan heeft team Utrecht gekeken hoe Almere en Den Haag de binnengemeentelijke samenwerking voor adresonderzoek hebben opgepakt. "Daarnaast hebben we ondersteuning gehad van een trainee van VNG Realisatie voor de inrichting van de organisatie. Uiteraard hebben we dat wel Utrechts gemaakt, de basis is jouw specifieke organisatie en cultuur. Klein en praktisch beginnen helpt daar in onze visie bij. Leer elkaar eerst kennen en snap en waardeer elkaars expertise. Breid zo langzaam je samenwerking uit."

Lees het volledige artikel in het LAA-magazine Editie 17.