Datum
Organisatie
ToeZine
Soort
Best practice

Op een gemiddelde dag verhuizen er in Nederland meer dan 4.000 mensen. Zij geven hun adreswijziging door aan familie en vrienden, en als het goed is ook aan de gemeente. Die past het aan in de landelijke administratie: de Basisregistratie Personen (BRP). Soms gaat daarbij iets mis. Of mensen plegen juist met opzet adresfraude. Toezicht op de BRP is dan ook onmisbaar. Dat gebeurt onder meer via de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit.

De gemeente Utrecht sloot zich vorig jaar aan bij de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Dat was niet vanzelfsprekend, vertelt Ger van Vliet, toezichthouder bij de afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving. Van Vliet: "Het was voor ons een behoorlijke uitdaging om capaciteit te vinden voor het onderzoekswerk. Ik denk dat capaciteitsgebrek een belangrijke reden is waarom nog niet alle gemeenten zijn aangesloten bij deze aanpak."

Integraal team

Door het project in de beginfase kleinschalig op te zetten en van iedere afdeling een paar uren samen te voegen, kan de gemeente Utrecht nu toch een projectteam van 4 mensen inzetten. Ze houden zich een deel van de week bezig met adresonderzoek. Het is een integraal team met toezichthouders van de afdelingen Werk & Inkomen, Vergunningen, Toezicht & Handhaving en Burgerzaken.

Signalen matchen

Signalen vanuit de LAA komen binnen bij de projectleider. Die stuurt deze gegevens eerst door naar de teamleden van de 3 afdelingen. Zij leggen de risicoadressen naast hun eigen signalenlijst. "Zo kunnen we prioriteiten bepalen", vertelt Hans Mink, toezichthouder BRP bij de afdeling Burgerzaken. "Als een signaal vanuit de LAA matcht met onze eigen informatie, is de kans groot dat er op dat adres écht iets aan de hand is. Dus dat onderzoeken we dan het eerst."

Lees het volledige artikel op ToeZine.nl.