Burgemeester boegbeeld van campagne

VNG Magazine nummer 11, 21 juni 2019

Auteur: Cindy Castricum

Drie vragen aan ... Arco Hofland, burgemeester van Rijssen-Holten


In Rijssen-Holten vroeg iedereen zich de afgelopen weken af wat #BBTY toch betekende. Overal – op straat, in de discotheek en de (sociale) media – was het beeldmerk te zien, zonder dat de afzender duidelijk was. Niet alleen de lokale media pikten het op, zelfs De Telegraaf schreef erover. De architect van deze guerrillacampagne is burgemeester Arco Hofland.

Vertelt u eens, waar staat #BBTY voor?

‘Het staat voor Bring Back The Youth, oftewel hoe behouden we jongeren voor onze arbeidsmarkt? Filosofischer beschouwd: hoe toekomstbestendig is de gemeente Rijssen-Holten? We merken dat vooral universitair geschoolden na hun opleiding niet terugkeren, terwijl het bedrijfsleven aangeeft deze mensen keihard nodig te hebben.’

 

Wat heeft de campagne tot nu toe opgeleverd?

‘Bij de bekendmaking wie er achter de campagne zat, hebben we opgeroepen tot het invullen van een vragenlijst. We verwachtten zo’n vijfhonderd reacties, maar inmiddels hebben we al meer dan drieduizend ingevulde vragenlijsten. 70 procent hiervan zijn inwoners uit de doelgroep (15-25 jaar, red.), dus dat is een enorme respons. Uit een eerste inventarisatie van de antwoorden blijkt dat de grootste pijnpunten om naar Rijssen-Holten terug te keren huisvesting en het horeca-aanbod zijn. De huizenprijzen lopen ook hier op en het is steeds lastiger een betaalbare woning te vinden. Hoewel de gemeente nu al elk jaar groeit qua nieuwbouw, is dit iets om bij toekomstige beleidskeuzes rekening mee te houden. Wat de horeca betreft: we hebben net besloten een proef te doen met langere openingstijden voor terrassen, dus we komen de jeugd op dit punt al enigszins tegemoet.’

 

Waarom bent ú eigenlijk het boegbeeld van deze campagne? Valt dit niet binnen de portefeuille van een van de wethouders?

‘Tijdens mijn nieuwjaarstoespraak heb ik het onderwerp geagendeerd, maar daar kwam niet direct respons op. Toen zijn we om de tafel gaan zitten om te bedenken hoe we het onder de aandacht van onze inwoners konden krijgen. Daar is deze campagne uit voortgekomen.
‘We hebben twee weken stilgehouden wie de afzender was. Er werd onder meer gesuggereerd dat ik mijn afscheid zou aankondigen: Bye Burgemeester Thank You. Het beeldmerk was overal zichtbaar, op straat en de sociale media. En het personeel van de discotheek, waar elk weekend zo’n tweeduizend jongeren komen, droeg een T-shirt waar het beeldmerk op stond.
‘De campagne is overigens niet voorbij. Vorige week heb ik op Facebook en 
Instagram een livesessie gehouden en we zijn een aantal pizzasessies aan het organiseren. Dan nodigen we jongeren uit om onder het genot van een pizza met ons in gesprek te gaan over de toekomst van onze gemeente. Het is een laagdrempelige manier om met de jeugd in contact te komen. Al realiseer ik me goed dat de uitwerking een zware verantwoordelijkheid is. We moeten het niet alleen bij een campagne houden, maar daden tonen.’

Volg de campagne op Facebook en Instagram.