Nummer 1, 26 januari 2018
Auteur: Cindy Castricum
Verkiezingsposters trekken kiezers niet massaal over de streep om te gaan stemmen. En toch zijn ze de komende weken, nu de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is losgebarsten, niet uit het straatbeeld weg te denken. Net als vier jaar geleden gaat de redactie van VNG Magazine op zoek naar het beste verkiezingsaffiche. Hoogleraar media en samenleving Rens Vliegenthart (UvA) maakt deel uit van de jury en schetst de randvoorwaarden voor een goede poster.
Als wetenschapper vindt Vliegenthart de evolutie die verkiezingsposters de afgelopen decennia hebben doorgemaakt ‘superinteressant’. Hij heeft er ooit een studie naar gedaan en constateert dat ze ‘een mooi tijdsbeeld vormen’.
Als campagnemiddel zijn affiches tegenwoordig echter ‘volstrekt irrelevant’, meent hij. ‘Niemand laat zich door alleen een poster overtuigen om op een partij te gaan stemmen.’ Desondanks is het een van de weinige middelen die politieke partijen op lokaal niveau kunnen gebruiken om zichtbaar te zijn. ‘Je kunt langs de deuren gaan, een website optuigen en een beetje op sociale media rommelen’, zegt Vliegenthart. ‘Voor lokale partijen is het bereik echter heel beperkt. Met een poster maak je jezelf zichtbaar.’ Dat geldt zeker voor kleinere gemeenten waar de lokale media steeds kleiner worden of zelfs verdwijnen. ‘In Amsterdam heb je AT5 en Het Parool, daar gelden heel andere wetten voor de zichtbaarheid van partijen. In kleinere gemeenten zijn politici veel meer aangewezen op hun eigen communicatiemiddelen.’
Professionaliteit
Het kan, kortom, geen kwaad een verkiezingsposter te maken en te verspreiden. ‘Maar doe het dan wel goed’, adviseert Vliegenthart. Een politieke partij moet volgens de hoogleraar een bepaalde mate van professionaliteit uitstralen. Dat kan door een nette website – ‘die werkt!’ – een coherent sociaal mediabeleid én een poster die er uitspringt en goed opvalt. Daarbij hanteert Vliegenthart drie criteria: ‘Beeld en tekst moeten consistent zijn – dus met elkaar in overeenstemming zijn en/of elkaar versterken – het moet volstrekt duidelijk zijn om welke partij het gaat en de poster moet fatsoenlijk gedrukt zijn.’
Heeft ú het beste verkiezingsaffiche?
Doe mee aan onze verkiezingsposterwedstrijd! Stuur uw affiche vóór 28 februari naar redactie@vngmagazine.nl. De jury, bestaande uit Rens Vliegenthart (UvA) en de redactie van VNG Magazine (Cindy Castricum, Leo Mudde, Marten Muskee, Monique Westenbroek en Paul van der Zwan), nomineert vijf posters. Deze worden afgebeeld in VNG Magazine van 9 maart. Vanaf dat moment is het aan u. De poster met de meeste stemmen wint. In het themanummer voor (nieuwe) raadsleden (editie van 23 maart) maken we de winnaar bekend.
Alle ingezonden affiches zijn hier te bewonderen.